Dag 1: wildvreemde mannen & Spaans geratel

29 januari 2014 - Huelva, Spanje

Lieve iedereen,

Na slechts twee uurtjes slaap, ging ‘vanochtend’ om vier uur de wekker al. Wonderbaarlijk genoeg was iedereen lekker vlot en zaten we nog voor vijf uur al in de auto op weg naar Schiphol. Daar begon de stress, omdat mijn handbagage wel een hele kilo te zwaar was. Terwijl we bij de Starbucks liters koffie naar binnen goten, werd mijn handbagage geplunderd en heb ik zoveel mogelijk lagen kleding aangetrokken, om het gewicht enigszins te verminderen. (Voor de liefhebbers: ik droeg een hemdje, een t-shirt, een trui, een  vest en tot slot mijn winterjas.. ja ik ging dood). Bepakt en bezakt heb ik tranen met tuiten huilend afscheid genomen en begon daar toch echt mijn reis: ik stond er helemaal alleen voor.

Mijn vlucht naar Sevilla is vlekkeloos verlopen. We hadden wel een uur vertraging door een technisch mankement in het vliegtuig, maar ik had ook niet anders verwacht van Transavia. Aangekomen in Sevilla werd ik lichtelijk zenuwachtig, ik moest namelijk op zoek naar de bus om op magische wijze in Huelva aan te komen. Maar toen ik naar de uitgang liep, stond me een erg aangename verassing te wachten: er stond een Spaanse man met een bordje met mijn naam erop. Wat bleek nou, hij had op de Facebook-pagina van de uitwisselingsstudenten in Huelva gelezen dat ik vandaag aankwam in Sevilla en hij moest toevallig vandaag van Sevilla naar Huelva rijden. Hij zou me wel even afzetten bij mijn hostel. ¡Hola, Spaanse gastvrijheid! Wantrouwende Nederlander als ik ben (zo ben ik nou eenmaal opgevoed) heb ik wel snel mama gebeld om het kenteken van zijn auto door te geven.. je weet maar nooit he;). Ik kreeg later ook nog van mn zusje te horen dat ik niet zomaar met wildvreemde mannen mee mag rijden. Javier (hoe Spaans wil je het hebben) bleek gelukkig hartstikke betrouwbaar te zijn (en getrouwd). Ik heb meteen anderhalf uur lang in de auto mijn Spaans kunnen oefenen. Maar daar bleef het niet bij. Hij bood aan om me te helpen met het uitzoeken van een Spaanse provider voor mijn mobiel  en wilde mij morgen ook wel even naar de Universiteit brengen met de auto. Wat een held!

Ik heb net dus twee uur lang achter Javier aangehobbeld door het centrum van Huelva. Ik heb zo’n beetje alle Spaanse telefoonwinkels gezien die er bestaan en heb overal geprobeerd te begrijpen waar Javier en de mensen het in de winkel het in godsnaam over hadden. Jezus, wat praten die mensen snel en onduidelijk. Ik ben gewoon helemaal uitgeput van naar dat Spaanse geratel luisteren. Gelukkig niet zonder resultaat, ik heb én de stad kunnen zien én een goedkope provider gevonden.

Morgen heb ik een drukke dag, ik moet naar de Universiteit om wat papierwerk te regelen en ik ga verschillende appartementen bekijken. Ik ben heel erg benieuwd of er iets leuks tussen zit. Al moet ik zeggen dat het hostel waar ik nu zit prima is. Ik heb tot nu toe een vierpersoonskamer voor mezelf, dus dat bevalt me wel. Het gebeurt me eigenlijk nooit dat ik voor twaalf uur slaap, maar ik ben zo kapot dat ik nu lekker mijn bedje in ga zodat ik morgen helemaal fris en shinend om 08.00 aan het ontbijt kan zitten!

Heel veel liefs vanuit Huelva

p.s. ik heb vandaag mijn laatste cijfers terug gekregen van mijn laatste tentamenweek en kan met trots zeggen dat ik alle 30 punten van het eerste semester heb gehaald! :D

1. Esther:
    29 januari 2014
    Haha Shir! Ik moet helemaal lachen. Volgens mij komt het helemaal goed met jou daar. Super van je cijfers! Ik liep ook alweer te stuiteren omdat ik alles gehaald heb. Een knuffel en slaap lekker!
  2. Lies:
    29 januari 2014
    Lieve schat, ik ben nu al supertrots op je. Trots dat je al je studiepunten hebt behaald, trots dat je deze uitdaging aan durft te gaan, trots dat je straks beter Spaans spreekt dan ik. Een ding moet me van het hart, als je over 6 maanden weer in Nederland bent, gaan we aan je Nederlands werken. Ik wijt het maar aan je vermoeidheid dat je verrassing verkeerd hebt geschreven.
    Kon het niet laten :-).
    Welterusten, ik ga ook slapen, pas goed op jezelf en je spullen.
    Succes met zoeken naar een kamer.
    Geef die Javier maar een beso van je moeder.
    Leuk zijn Spanjaarden he?
    Dad lieverd
  3. Fem:
    Lieve Shir,
    Terwijl ik weer eens sta te wachten heb ik jouw geweldige reisverslag gelezen. Super en wat schrijf je leuk !! Goed van je studiepunten. Ik denk dat je nu al lekker ligt te slapen. Ik kijk uit naar je volgende verslag. Liefs Fem xxx
  4. Mia:
    29 januari 2014
    Lieve Shirley, net van je moeder via de wordfeut jouw site gekregen en we gaan je volgen hoor! Wat n bofkont ben jij dat je hiervoor in aanmerking komt. Ook heb ik even gekeken waar huelva precies lag en zag dat het dichtbij de Portugese grens ligt. Toevallig zijn we eens op vakantie geweest in monte gordo en dat ligt n paar kilometer v d Spaanse grens. Echt een gebied wat nog niet door t toerisme is verziekt en de mensen zijn hartelijk en nog echt. Precies zoals je schreef van je Javier. Wat fijn Shirley dat je het zo goed doet in je studie. Spreek je al n aardig mondje Spaans? Nou ja wanneer je na n half jaar terugkomt zal dit in ieder geval gelukt zijn. Geniet er maar lekker van en we blijven je volgen. Dikke kuzzzz van ons allebei.
  5. Norma:
    30 januari 2014
    Hey schat. Leuk om je verhaal te lezen wat je hebt meegemaakt de eerste dag. Vooral dat je werd opgehaald, scheelde inderdaad sjouwen ;-) met die zware koffers hihi. Nou denk dat je al lekker ligt te slapen. Kijken erg naar je volgende blog uit. Zien je over 5 weekies. Trust voor nu. Dikke xxx van ons
  6. Henna en richard:
    30 januari 2014
    Wat een leuk begin, wat volgens mij een fantastisch half jaar wordt, ook wij blijven vanuit Nederland met je mee leven, en je volgen hoor.
  7. Tanja:
    Hey Shirley,
    Wat leuk dat je een reisblog gaat bijhouden.. heb al genoten van je eerste verslag met foto's!
    Wat een geluk dat je onverwacht werd opgehaald.. (en verstandig om het kenteken even door te geven aan je moeder).
    Succes vandaag met de regelzaken. hopelijk zit er een mooi appartement bij.
    Heel veel succes en plezier en dat je maar snel je draai gaat vinden in het leven daar en de Universiteit. Het wordt vast een super semester!

Liefs van ons
  8. Adri:
    30 januari 2014
    Shirley, gefelicitterd met jouw behaalde punten, resultaat in het verleden.......... Leuk verhaal, heeft Javier een dochter die aan de uitwisseling meedoet? Je boft maar weer, Veel plezier en succes.
  9. Jacqueline:
    30 januari 2014
    Nou Shirley dat was alvast een goed begin van je avontuur in Spanje. Hoop dat je snel een appartement vindt . Leuk om hier over je te kunnen lezen. Succes met alles!
  10. Sabine:
    30 januari 2014
    Shir! Ik vind het nu al ontzettende leuk en grappig om te lezen wat je allemaal meemaakt. Wat lief dat hij je gids wilt zijn;) super van je tentamens! Veel plezier en succes met het vinden van een appartementje, maar hostel klinkt inderdaad ook prima!:) dikke kus
  11. Jose blom:
    30 januari 2014
    Wauw, leuk om je op deze manier te volgen. Dikke X van iedereen hier!
  12. Parmiss:
    26 februari 2014
    Shirrrrr!

Ik ben begonnen aan je blog en lig nu al dubbel hahah Javier! God ik schrok wel ff toen je zei dat je meteen mee ging maar gelukkig blijkt hij een ware held te zijn, ik ga lekker doorlezennn:)

xx