Lissabon & roadtrip

25 mei 2014 - Huelva, Spanje

Lieve iedereen,

Ik wilde eigenlijk na Lissabon al een verhaal schrijven, maar ik had er écht geen tijd voor, dus dit wordt een lekker lang verhaal!

Vrijdag 16 mei ging ik met de bus vroeg al naar Faro toe, om vanuit daar met de bus naar Lissabon te gaan. Op een of andere manier duurde alles langer dan gepland, waardoor ik uiteindelijk pas om 5 uur ’s middags aankwam in Lissabon, maar het was het helemaal waard. Mijn eerste indruk van de stad was heel goed. Heeeel groot, dat wel, maar het zag er heel mooi uit. Vanaf het bus station pakte ik een taxi naar het hostel dat Willemijn en ik hadden geboekt, omdat ik geen zin had om uit te zoeken hoe het openbaar vervoer hier werkte. We zaten in een groot hostel, maar onwijs leuk ingericht, schoon en super vriendelijk personeel. Twee uurtjes na mij kwam ook Willemijn aan in het hostel en hebben we vooral heel veel bijgekletst. Het was heerlijk weer en we zijn dan ook in een restaurant vlak bij het hostel op het terras gaan zitten op een hapje te eten. We waren allebei heel moe van onze reis, dus hebben we die avond niet meer zo veel gedaan. Lekker op de bank in ons hostel gehangen en de afgelopen drie maanden ingehaald.

Op zaterdagochtend zijn we keurig op tijd opgestaan om in de tuin van het hostel te gaan ontbijten (het ontbijt was inbegrepen). We hebben de tram naar de buurt Belem gepakt, een bekende buurt in Lissabon. Daar stond het klooster wat een of andere koning heeft laten bouwen toen Vasco da Gama (waar ik per ongeluk nog nooit van had gehoord) met allerlei trofeeën terug kwam van zijn ontdekkingsreis. We hebben door het prachtige park gelopen wat bij het klooster zat en de Toren van Belem beklommen, vanaf waar je een prachtig uitzicht had over de stad. We waren trouwens heel eigenwijs en zijn niet met de lift omhoog gegaan, maar met de trap. Mijn god, dat heb ik het hele weekend nog in mijn benen gevoeld, haha. Tot slot hebben we de typische ‘pasteles de belem’ in dé bekende pasteleria gehaald en zijn teruggegaan naar het hostel. Na een middagdutje zijn we door de stad gaan lopen op weg naar een supermarkt. Oh ja, ik wilde ook heel graag naar een bepaalde cosmetica winkel dit weekend, waar we werkelijk elke dag naar hebben gezocht, maar die gewoon onmogelijk te vinden was. We zijn dus lichtelijk verdwaald geraakt en maar op het terras van een restaurantje gaan zitten om daar te lunchen/avondeten. Omdat het zaterdagavond was besloten we dat we toch wel echt uit moesten gaan en kwamen we er bij toeval achter dat ons hostel echt letterlijk in hét uitgaansgebied voor (buitenlandse) studenten ligt. Tientallen barretjes die goedkope drankjes aanboden, mensen op straat, overal muziek: er hing echt een geweldige sfeer. Het volgende deel van dit verhaal zal ik even weg laten, omdat ik niemand ongerust wil maken, maar laat ik zeggen dat we een heel interessant autoritje hebben gemaakt naar een strand buiten de stad met nieuw gemaakte vrienden uit Dubai en Duitsland. Na een super leuke avond hebben we zondag heerlijk uitgeslapen (we hebben het ontbijt gemist) en zijn we naar het strand gegaan. De treinkaartjes naar het strand kopen was echt nog een drama omdat de automaat ons geld en onze pinpassen niet accepteerde. Gelukkig spreekt iedereen in Portugal Engels en was een meisje zo vriendelijk om met haar pasje te betalen voor ons. Het was echt perfect strand weer, niet te warm en een beetje wind, wat dus een ideale manier was om bij te komen van onze drukke dag ervoor. ’s Avonds hadden we niet meer zo veel energie om iets te gaan doen, dus hebben we ongezond fastfood gehaald en hebben we dat opgegeten op het pleintje voor ons hostel, wat toevallig een van dé beste uitzichtpunten van de stad was. Wat een heerlijk moment! Lekker ’s avonds buiten zitten met mijn beste vriendinnetje, praten over duizendmiljoen dingen en dat in een van de mooiste hoofdsteden van west Europa (als ik het internet moet geloven).

Maandag was alweer onze laatste dag, maar gelukkig hoefden we pas aan het eind van de middag terug naar Faro (Willemijn vloog dinsdagochtend vanaf daar terug). Het weer was helaas iets minder, maar we hebben gewoon een paraplu gekocht om ons te wapenen tegen de regen. We blijven nuchtere Nederlandse meisjes natuurlijk! We vonden toen ein-de-lijk de cosmetica winkel die ik al het hele weekend zocht (bleek verstopt te zitten in een winkelstraat), hebben de bekende oude tram 28 door de stad genomen, bezochten een kathedraal, een kasteel en hebben rondgelopen in een oude buurt. Conclusie: geweldige stad en zeker een aanrader (wij gaan vast nog wel een keer terug). De busreis terug naar Faro (vier uurtjes) verliep soepel (mede doordat er wifi was in de bus) en omdat ik hier al een keer was geweest, hadden we het hostel zo gevonden. Het hostel zat helaas vol dus werden we naar een of ander huis in een andere straat gebracht, wat ook van de eigenaar was, zodat we daar konden slapen. Wij vonden alles prima haha. We hebben heerlijk indisch gegeten en zijn op tijd gaan slapen, omdat Wil ’s ochtends vroeg weg moest. Of nou ja, we zijn op tijd in bed gaan liggen. Uiteindelijk hebben we veelste lang liggen praten, omdat we elkaar nu weer ruim een maand moesten missen! ’s Ochtends vroeg was het alweer tijd om afscheid te nemen na een heerlijk lang weekend. Thank you williee, miss you already! Zie je over een maandje weer!

Ik was dinsdag en woensdag nog in Huelva, waar helaas vrij weinig te doen was, omdat het regende. Ik heb wat gestudeerd, ben uit eten geweest met vrienden en op woensdagavond zoals altijd een feestje bij iemand thuis. En op donderdag ochtend stond ik om vijf uur alweer naast mijn bed wantttttt: roadtrip naar Granada, Malaga, Marbella en Ronda. Samen met Laura (Duits meisje), Marjeta (Slovenië) en Marija en haar broertje Ante (Kroatië) gingen we dan eindelijk beginnen aan ons lang verwachte tripje. We hadden dit namelijk echt al maanden geleden gepland. Het begon al goed toen we bij Sevilla vier keer achter elkaar verkeerd reden en vervolgens ook nog ergens in een file kwamen te staan, maar het mocht de pret niet drukken. Aangezien de file zo erg was dat iedereen stil stond, zijn we uit de auto gestapt en hebben we ons eten erbij gepakt (iedereen had iets van salade/fruit gemaakt). Spaanse muziek door de speakers en picknicken in de auto: primaaaa. Aan het begin van de middag kwamen we aan in Granada, waar we op het dakterras van ons hostel onze lunch heerlijk hebben voorgezet. Na een kort rustmoment (niemand van ons had meer dan drie uur geslapen) zijn we de stad gaan verkenenn. Wat een prachtige stad zeg! We hebben vier uur lang non stop rondgelopen en echt bijna alles gezien. Ons motto van het weekend was: enjoy and don’t rush, waardoor we op een heerlijk tempo (met veel pauzes voor eten) hebben genoten. We hebben onze kaartjes voor het Alhambra gekocht en zijn op zoek gegaan naar het straatje met goedkope Spaanse tapasrestaurantjes, wat de eigenaresse van ons hostel ons had aangeraden. In een super schattig barretje hebben we echt belachelijk goedkoop en belachelijk lekker gegeten. De tocht naar ons hostel ging iets minder soepel dan gepland. We zaten in de oude buurt Albaycin (of hoe je het ook schrijft) die bekend staat om de vele mooie straatjes. Zoals geschreven in de reisgids: wander around and get lost in the little streets. Nou dit is dan ook precies wat we (per ongeluk) hebben gedaan. We zijn letterlijk een uur bezig geweest met zoeken naar ons hostel, omdat zelfs google maps niet begreep waar we waren, haha. Maar goed, ik kan in ieder geval zeggen dat ik me goed aan het advies van de reisgids heb gehouden en ik heb ook echt het gevoel dat we alles van de stad hebben gezien.

Vrijdagochtend werden we al vroeg wakker, want we hadden opnieuw een drukke dag op de planning staan. We vertrokken om half 9 richting het Alhambra, omdat we kaartjes hadden voor 9 uur ’s ochtends om de paleizen in te gaan. Ik kan met eerlijkheid zeggen, dat ik nog nooit zoiets moois heb gezien als het Alhambra. Wauw. De mooie gebouwen, de tuinen vol met bloemen, de uitzichtpunten, alle details waar zo veel aandacht aan was besteed, de vijvers.. Ik heb echt mijn ogen uitgekeken en we hebben wel duizend foto’s gemaakt geloof ik. Zonder moeite hebben we hier dan ook een aantal uur doorgebracht, want dit was echt prachtig. Aan het begin van de middag vertrokken we naar Malaga, waar we helaas maar een aantal uur hadden. Dit was gelukkig wel genoeg om de heerlijke vibe die deze stad uitstraalt op te pikken. Deze stad schreeuwt echt: vakantie! Natuurlijk kwam dat ook omdat het heerlijk weer was, maar met het strand op loopafstand, de mooie haven, de grote lichte straten, de bloemen die aan het bloeien waren.. helemaal top! Op een of andere manier voelde het hier ook minder toeristisch dan in Granada en Sevilla en we voelden ons er allemaal meteen thuis. Ik wil hier zeker nog een keer naartoe om alles te kunnen zien! Next stop: Marbella. Onder de Nederlanders is dit een bekende plaats, wat dan ook te merken was aan de hoeveelheid Nederlanders die er rondliepen. Laura en ik maakten er een spelletje van: spot your country (er waren ook heel veel duitsers namelijk). Als we ergens mensen zagen lopen waarvan we dachten dat ze uit ons land kwamen, riepen we heel hard: MINE, wezen we naar de mensen en sneakten voorzichtig op ze af om te horen welke taal ze spraken. Het was echt hilarisch en aan het einde van het weekend waren we er allebei echt bizar goed in. Ik vond Marbella echt een prachtige stad (of dorp meer eigenlijk, zo groot was het niet). ’s Avonds hebben we bij het water lekker verse vis gegeten en zijn we na een heerlijke avond in ons prachtige hostel gaan slapen.

Op zaterdagochtend hebben we uitgeslapen (waar we allemaal echt even aan toe waren) en zijn we sightseeing door Marbella gaan doen. We hebben rondgelopen in de prachtige straatjes, hadden zelfs het genoegen om een echte Spaanse bruiloft mee te maken midden in de stad en hebben gechilld op het strand. Na een drankje op een van de luxe (maar gelukkig niet dure) terrasjes zijn we gaan winkelen om vervolgens halverwege de middag onze tocht voort te zetten naar Ronda, een stad in de bergen. We zijn allemaal een beetje verliefd op Marbella geworden en willen ook echt nog een keer terug gaan, want de hele sfeer daar was (net zoals in Malaga) echt heerlijk. Na een rit door de bergen kwamen we helaas in een regenachtig en wat kouder Ronda aan. We besloten daar om dan ook maar eerst even ergens te gaan luchen (de McDonalds haha) totdat het droog werd. Gelukkig werd het droog en konden we de echte toerist uithangen. We hebben de prachtige brug Puente Nueva (die het oude en nieuwe gedeelte van de stad scheidt) gezien en genoten van het geweldige uitzicht op een riviertje en de bergen. In een schattig bakkertje hebben we koekjes gehaald die gemaakt zijn door nonnen en typisch zijn voor Ronda, heel lekker! Opnieuw hebben we gewoon heerlijk rondgelopen in de mooie oude straatjes en genoten van het mooie uitzicht overal. Ook hier was tijd om te winkelen waar we dan ook uitgebreid gebruik van hebben gemaakt. Vooral Marija’s broertje was op dit moment heel erg blij dat hij op pad was met vier meiden, haha! Aan het begin van de avond zijn we doodmoe neergeploft in de auto en aan onze terug weg naar de allermooiste stad van Spanje begonnen, ons prachtige Huelva. Oke, misschien niet de mooiste stad, maar het was toch heerlijk om gisteravond weer thuis te komen.

Vandaag heb ik bijgeslapen van mijn geweldige reisjes en ga ik zo weer even wat studie werk verrichten. Verder moet ik opruimen en wassen, want morgen komt mijn lieve vriendinnetje Christiana me opzoeken voor een paar dagen en aanstaande vrijdag ga ik een weekend naar Marokko toe! Geen tijd om stil te zitten en zeker geen tijd om te denken aan terug gaan naar Nederland (ook al ben ik over een maand alweer thuis, HELP!)

Heel veel liefs xxx

1. Adri:
    Leuk al die reisverhalen
  2. Lies:
    25 mei 2014
    Jeetje wereldreizigster, wat een schat aan herinneringen heb je weer opgedaan.
    Het lijkt wel of je heel Spanje en Portugal doorgecrosst hebt.
    Zal misschien ook niet veel schelen.
    Dan je moeder, die komt nieuwkoop niet uit. :-).
    Inderdaad, nog maar niet denken aan teruggaan, gewoon nog ff lekker doorgenieten. Hoop dat je nog kunt wennen in Nederland.
    Ms opleiding doen tot piloot? Zie je ook wat van de wereld.
    Ik vind het wel leuk als je weer thuis bent maar ik gun je van harte eigenlijk nog een langer verblijf in huelva. Helaas voor jou behoort dat niet tot de mogelijkheden.
    Maar je bent sowieso een bofkont dat je dit alles mag meemaken.
    Nog 1 uitstapje en dan je einddoel zien te bereiken, studiepunten.
    Doei.
    XXX mama
  3. Tanja:
    25 mei 2014
    Wat een mooie reisverhalen.. krijg enorme zin om ook deze steden te gaan bezoeken!
  4. Norma:
    26 mei 2014
    Lieve Shirley,
    Super leuk verhaal weer meis. Je hebt echt weer heerlijk genoten zo te lezen en weer veel bijgeleerd van de verschillende culturen in Spanje ;) Heel veel plezier aankomend weekend in Marokko. En denk inderdaad nog maar niet terug aan dat je weer naar Nederland komt..Geniet nog maar eventjes heerlijk van alles daaro. En tot snel weer xxxx
  5. Marleen:
    27 mei 2014
    ik denk dat ik aan een jaartje sabbatical toe ben of zoiets.... ik print jouw verhalen uit en moet dan al die plaatsen gaan zoeken.... jammer... ik word weer wakker.... maar geweldig Shirley, een genot om te lezen!