Dag 56: Jarig zijn in Spanje en zó veel meer..

25 maart 2014 - Huelva, Spanje

Lieve iedereen,

Wauw, wat heb ik een vermoeiende maar super leuke week gehad! Afgelopen week stond in het teken van mijn verjaardag, mijn familie, heel veel leuke dingen doen en daardoor ook heel heel heel weinig slapen. Ik heb super veel gedaan en meegemaakt, dus het gaat een extra lang verhaal worden!

Op maandag was het dan eindelijk zo ver! Ik heb  echt de uren af zitten tellen totdat the family (mama + oom&tante&nichtje) zouden landen. Javier zou ze ophalen van het vliegveld en als verrassing ben ik meegegaan. Super leuk om het gezicht van mn moeder vol verbazing te zien toen ik op haar af kwam rennen, haha. Ze kwamen ’s avonds aan in Sevilla en na een uurtje terug rijden kon ik dan eindelijk mijn mooie stadje laten zien. We hebben snel de koffers in de hotelkamers neergezet en zijn toen lekker iets gaan eten bij Montaditos. En ja wel, ook mijn familie was fan van de heerlijke goedkope broodjes die ze hier maken (vooral van het chocoladebroodje met nutella en oreo koekjes!). Om twaalf uur was ik jarig en dat was echt super leuk! Mijn nichtje had ballonnen opgeblazen, ik kreeg cadeautjes en er waren allemaal kaartjes uit Nederland gekomen. Na een uitgebreid bad (profiteren van het luxe hotel natuurlijk..) ben ik gezellig in het hotel blijven slapen om ’s ochtends op mn verjaardag met zijn allen te kunnen ontbijten.

Jeeeeej, jarig. Dinsdag was super leuk wakker worden. Iedereen super bedankt voor alle lieve berichtjes, appjes, mailtjes, kaartjes etc. Ik heb me nog nooit zo jarig gevoeld! Na een uitgebreid ontbijt en een stadswandeling in het zonnetje had ik twee uurtjes college, waarin ik eigenlijk alleen maar met mijn nieuwe tablet heb zitten spelen, haha. Na mijn college zijn we taart gaan eten en toen het meisje van de bakkerij hoorde dat ik jarig was, kreeg ik een donut met kaarsjes erin, super leuk! In de middag zijn we naar het dakterras van mijn gebouw gegaan. Ik woon in een van de hoogste gebouwen in het centrum hier en als je naar de 15e verdieping gaat, heb je daar een mega groot terras met een ongelooflijk mooi uitzicht over de stad. Het was hier wel echt verschrikkelijk warm, maar het is altijd weer genieten om op deze manier over de stad uit te kunnen kijken. Voor ’s avonds was het plan om ergens dichtbij mijn flat iets te gaan eten, omdat ik later in de avond een feestje gaf en daar nog het een en ander voor klaargezet moest worden. We gingen in een tentje tegenover het hotel waar mijn familie verbleef zitten. Het zag er wel leuk uit en  ze hadden een lekker dagmenu. Nou wat een tegenvaller dit.. Menú de día? Ja dat was voor tijdens de día, niet voor la noche (want de avond hoort in Spanje niet bij de dag ofzo..). Had hij ook tapas? Ja, maar liefst drie verschillende soorten. En was er ook iets ZONDER vis? Ja ja, wel één heel gerecht. Nou doehoei. We hebben snel onze drankjes afgerekend en zijn naar de overkant gevlucht. Daar zat een bar die ik al kende en waarvan ik wist dat je er lekker, maar goedkoop kon eten. Hier was het tien keer beter! Na een gezellig verjaardagsmaal ben ik snel teruggerend naar mijn flat, om mijn verjaardag te vieren met huisgenoten, vrienden en vriendinnen. Ik wilde geen groot feest (dat betekent de dag erna namelijk meer opruimen), dus ik had ongeveer 15 mensen uitgenodigd. Het was echt super gezellig! Ik heb nog nooit zo veel Engels en Spaans gesproken op mijn verjaardag, haha. Ik heb allemaal cadeautjes gekregen waaronder een mega lolly, een zelfgebakken cake, een knuffelbeer en stroopwafels en hagelslag. Het was echt een hele bijzondere ervaring om mijn verjaardag op deze manier in het buitenland te vieren en ik denk dat ik mijn 20e verjaardag dan ook niet snel meer zal vergeten!

Op woensdag heb ik samen met mijn familie geluncht bij Montaditos (ja, iedereen wilde terug naar de lekkere broodjes) en vooral veel in het zonnetje gezeten en gelopen. Het was de hele week al zo’n heerlijk weer.. steeds rond de 26 graden, perfect dus. Aan het eind van de middag hebben we churros con chocolate gegeten, jammie. Echt een must do natuurlijk na al mijn verhalen hierover. ’s Avonds zijn we naar de haven gelopen om daar te eten, maar niemand had echt meer honger na de grote portie churros die we naar binnen hadden gewerkt ’s middags. Desalniettemin hebben we weer heerlijk gegeten en de avond gezellig afgesloten in een Irish pub voor de koffie. In diezelfde pub was later het Erasmus feest. Ik vond het alleen niet zo boeiend deze week en ik was ook heel erg moe, dus ik ben niet super lang gebleven. Volgende week weer!

Donderdag was helaas alweer de laatste dag dat mijn family hier was. ’s Ochtends hebben we koffie gedronken op Plaza de las Monjas (of nou ja, ik warme chocolademelk haha).  Het was vandaag de verjaardag van mijn tante dus dat kon maar 1 ding betekenen: nog meer taart. Echt pfff nog nooit zo slecht gegeten in een week, als deze week. De rest van de dag hebben we lekker in het zonnetje gezeten (zoals iedere dag eigenlijk), geluncht en het vooral gewoon heel gezellig gehad met elkaar. Om zes uur moest ik helaas alweer afscheid van iedereen nemen, toen ze met de bus naar Sevilla gingen. Ik vond het toch vervelend als je zo een heerlijke gezellige week definitief afscheid moet nemen. Kom ik weer, met mijn verlatingsangst hoor haha. Terug naar mijn normale leven! ’s Avonds ben ik met Laura naar pilates les te gaan, om alle taart van afgelopen week er weer af te sporten.

Op vrijdag moest ik ’s ochtends naar de universiteit (de andere campus, buiten het centrum) om me ein-de-lijk te mogen registreren voor al mijn vakken. Ik had gehoopt dat dit even snel kon, maar ik weet niet eens waaaaaarom ik nog blijf hopen. HET IS SPANJE, natuurlijk gaat het niet snel. Ik werd eerst geholpen door een meisje waarvan echt te zien en te horen was dat ze uit Duitsland komt. Ze heette Friederieke en geloof me.. zo zag ze er gewoon ook uit. Zo’n blonde muts met een pony die én amper Spaans spreekt én amper Engels. FIJNNNNN. Ik werd gelukkig doorgestuurd naar een Spaans vrouwtje die lekker duidelijk en verstaanbaar sprak. Ik heb wel een half uur doorgebracht bij deze vrouw en we hebben mijn hele rooster drie keer doorgelopen, al mijn vakken bekeken en nogmaals gecheckt voordat ze me eindelijk had ingeschreven. Vervolgens werd ik naar de bank Santander gestuurd, omdat ik daar een of andere stempel moest halen. Ik snap nog steeds niet wat hier nou precies de bedoeling van was en ik moest er nog geld voor betalen ook! Lekker dan.. Maar ja, ik kan mezelf nu eindelijk officieel een studente van Universidad de Huelva noemen. Geloof ik.. Nu nog een studentenpasje, maar die moet nog steeds aangevraagd worden. Gotta love Spain.

En toen was het alweer zaterdag. Jaaaaaa. Dit betekende een uitstapje: Gibraltar en Cádiz. Mijn wekker ging om -houd je vast-  vijf uur al, want ik moest om half zeven de deur uit. Dit zijn echt geen tijden pfff. Maar ik wist waar ik het voor deed! Het was een trip georganiseerd door de ESN en we gingen met maar liefst 3 touringcars vol, omdat bijna alle uitwisselingsstudenten mee wilden. Ik was van plan om te gaan slapen tijdens de drie uur durende rit naar Gibraltar, maar met al deze gezelligheid is daar niks van terecht gekomen. Ik heb het grootste deel van de dag doorgebracht met een vast groepje mensen bestaande uit: Laura (Duits meisje van mijn taalcursus), Marjeta (meisje uit Slovenie van mijn taalcursus), Marija (meisje uit Kroatie/Duitsland), Anja (meisje uit Slovenie) en Mattieu (Franse jongen). En wauw, wat hebben we een geweldige dag gehad met zijn zessen. Ik heb super veel gelachen en we raakten niet uitgepraat, top gezelschap. Maar goed, first stop: Gibraltar. Gibraltar ligt echt in het meest zuidelijke puntje van Spanje, maar hoort bij Engeland (dit wist ik tot een maand geleden niet eens). We moesten dus echt de grens over en zodra je de stad binnenliep waande je je in Engeland: Engels sprekende mensen, de bekende rode telefooncellen en betalen met ponden. Echt een super grappig verschil, maar heel fijn om Engels te kunnen praten met iedereen. De mensen die hier wonen spreken overigens Engels én Spaans, beetje zoals de mensen uit Friesland bij ons zeg maar.  De grote attractie van de dag was uiteraard the rock of Gibraltar, waar wilde apen leven. We gingen met een kabelbaan naar boven (ja, dit vond ik doodeng) en het uitzicht boven was adembenemend. Je kon zo ver kijken en omdat Gibraltar aan de kust ligt had je prachtig uitzicht over de zee. De apen waren.. tja.. wild, haha. Ze waren heel schattig om te zien, maar als je niet uitkeek, sprongen ze boven op je en trokken ze aan je haar en werd je letterlijk aangevallen. Zo wilde ik even mijn tas open doen om mijn telefoon eruit te halen en kwamen er meteen allemaal apen op me afgerend omdat ze dachten dat ik eten had. Doodeng!! Ik heb me wel kostelijk vermaakt door te kijken naar alle mensen die werden aangevallen door de apen, de baby-aapjes en twee apen gaven zelfs even een voorstelling door seks te hebben waar we allemaal naast stonden. Kan gewoon. Behalve de apen is er verder niet heel veel te beleven in Gibraltar, dus na 3 uurtjes ging onze reis dan ook weer verder. Second stop: Cádiz. Ik was hier natuurlijk al geweest voor het carnaval, maar ik heb toen eigenlijk niet echt naar de stad gekeken omdat het zo koud was. Vandaag hadden we echt prachtig weer en zag ik pas echt wat voor mooie stad het is. Wauw! Het is geen grote stad, zeker in het centrum kan je alles gewoon lopen, maar alle kleine straatjes en gebouwen zijn super mooi. Op twee minuten lopen van het centrum zit de haven en een prachtig strand. Toen wij hier aankwamen ging net de zon onder wat betekende dat er talloze fotoshoots gehouden zijn met dit adembenemende uitzicht. Dit was eigenlijk een beetje ons woord van de dag: grouppicture! Samen met: I’m hungry en how do you say that in your language?  Voor deze trip hield dat dus in dat ik echt belachelijk veel en vaak gegeten heb én het woord aap in het Duits, Spaans, Kroatisch, Sloveens en Frans heb geleerd. Al kan ik het in het Frans echt niet uit spreken. Klinkt als.. sjeeeeeensjj (you see? impossible). Alles bij elkaar was het echt een heerlijke dag en kan ik deze twee steden zeker aanraden voor wie ooit deze kant van Spanje op gaat!!

Op zondag heb ik heeeel lang uitgeslapen om bij te komen van de voorafgaande dagen. Na zo veel mensen om me heen wilde ik vandaag lekker rustig alleen door brengen en heb ik buiten van het prachtige weer zitten genieten, een rondje gelopen in mijn minder-mooie-dan-Cádiz-maar-toch-ook-prachtige-stadje en wat huiswerk gemaakt (moet ook gebeuren helaas). Gisteren (maandag) had ik weer colleges en taalcursus. De Spaanse les was heel gezellig en daarna ben ik samen met Marjeta tapas gaan eten in een barretje vlak bij mijn flat, wat niet alleen lekker maar ook heel gezellig was. Ook vandaag had ik weer een dag colleges, met als verassing dat mijn vriendelijke Engels-sprekende leraar weer een les kwam geven, dus helemaal top! Verder heb ik vandaag gesport (pilates-les) en... *tromgeroffel* een tripje naar Marokko geboekt! Samen met Laura (ik heb het al tien keer gezegd inmiddels.. maar dat is dus dat Duitse meisje van mijn taalcursus). Eind mei gaan we met een organisatie 3 dagen all-inclusive naar Marokko, ik kan echt niet wachten! Ik kwam er trouwens achter dat vanaf eind april bijna al mijn  colleges stoppen, wat inhoudt dat ik in mei tussen de 6 en 8 uur college per week heb. UITSTAPJES!! Als alles mee zit en mijn enthousiaste plannen doorgaan, ga ik in mei elk weekend weg! Ik houd jullie op de hoogte.

Voor nu is mijn verhaal lang genoeg, haha. Komende dagen staan in het teken van studeren en opruimen en vrijdag komt mijn lieve vriendinnetje Inge me opzoeken! We blijven samen eerst het weekend in Faro (heb ik die stad ook gezien) en daarna blijft ze nog vijf nachtjes bij mij thuis. Heel veel zin in! Hoe was jullie week?

Liefs van mij

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Adri:
    25 maart 2014
    Ik lees alleen maar over uitstapjes,vakantie enz. Wordt er ook nog gestudeerd if zo??? Ik ga niet zeggen dat ik jaloers ben, maar ben het eigenlijk wel.
    Het is je overigens van harte gegund, nu kan het nog, veel plezier
  2. Fem:
    Hoi lieve Shirley,
    Wat fijn weer te lezen van jou en dat je zo'n leuke week hebt gehad met jouw famely en leuke verjaardag, toppie allemaal en ome Adri leest niet goed tussen de regels door want je studeert echt wel :-) !! Geniet er allemaal maar lekker van nu het nog kan !!
    Hoe was mijn week ??? De dag van jouw verjaardag heb ik grotendeels in het ziekenhuis doorgebracht met mam voor haar tweede oogoperatie, daarna heeft ze bij mij gegeten.
    Woensdag was ik heel vroeg wakker en voelde ik me nog steeds niet fit (verkouden en maandelijks vrouwen probleem) dus werk opgebeld en vrije dag gevraagd en dat kon , heerlijk !!! dus lekker niks gedaan .Donderdag moest ik eerst naar de BB (borstenbus) waar de rontgenfotos van je borsten worden gemaakt en ze ff lekker geplet worden. Daarna gewerkt tot 00.15 .Vrijdag ochtend regende het weer eens sinds hele lange tijd, maar ik had twee meiden belooft ff tehelpen met een bankje verhuizen, nou dat was geen bankje maar een BANK, heftig zwaar dus en in de stromende regen....als een verzopen kat kwam ik weer op de zaak om de geleende bus terug te brengen en toen gauw naar huis om me weer wat te drogen en te fatsoeneren want ik moest weer werken. Tot 01.15 u gewerkt, uit geslapen en toen Joke weer opgehaald om weer eens lekker 1 1/2 dag samen te zijn , gekookt film gekeken, uitgeslapen lekker ontbijtje gemaakt, rustige dag gehad , achter de PC gezeten, wat leuks gezocht om met mijn verjaardag naar toe te gaan, nog niet gevonden, en dat was het weer. Maandag weer met mam voor controle naar ziekenhuis geweest en 's avonds de algemene jaarvergadering van de EHBO gehad,
  3. Fem:
    26 maart 2014
    weer te verwerken voor de EHBO, de evenementen komen er weer aan dus veel werk . ;s avond met Odie naar de dierenarts geweest voor jaarlijkse controle, alles voor zijn leeftijd VANDAAG 16 JAAR, was alles ok. en nu even jouw verhaal gelezen en jouw vraag beantwoord en zo lees je , ook hier vliegen de weken voorbij.. Nou lieverd ik ga mijn heerlijke bed opzoeken, morgen ook nog vrij dus lekker uitslapen, alleen morgenavond even een uurtje naar mijn werk voor de uit leg van de nieuwe boord computers die per 1 juli in alle taxi's moeten zitten.
    Nogmaals heel fijn te lezen dat het allemaal prima met jou gaat en dat je het zo naar jou zin hebt . Dikke knuffel XXXX Fem .
  4. Fem:
  5. Fem:
  6. Fem:
    27 maart 2014
    Zoooo dat gaat lekker 3 x zelfde stukje, komt omdat je maar 2000 tekens per bericht mocht verzenden, dus ik ben aan het knippen en plakken gegaan , maar is dus zo te zien 3 x geplaatst , sorry xxx
  7. Norma:
    28 maart 2014
    Hey schatje, we hebben ontzettend genoten bij jou in huelva. Behalve dat we allemaal griep hebben gehad en nog er niet vanaf mogen zijn hihihi.. maar dat heeft niet weg genomen dat we erg naar ons zin hadden. En het er nog steeds met iedereen erover hebben hoe mooi en gezellig het daar is. Zou zo terug willen hoor.En over de broodjes raken we ook niet uitgepraat ;) ..fotos volgen echt snel maar pc doet niet wat ik wil grrr. Volgens mij heb je alweer visite toch!! Heel veel plezier en geniet maar. Succes verder nog daaro. Spreek je snel weer xxxx van ons allen. P.s. heb mijn spaanse kaas gevonden yeahhhh jammiee
  8. Lies:
    29 maart 2014
    Lieve shirley,het was heerlijk om een stukje van jouw leven in Spanje mee te krijgen. Wat een leuke stad is huelva en snap nu nog beter dat je het daar zo naar je zin hebt. Heb ook nog meer respect voor je hoe je het daar voor elkaar hebt. De verrassing op het vliegveld was ontzettend leuk. Ik had er zeker niet op gerekend. Dacht echt dat je eerst braaf naar je Spaanse les zou gaan.
    En wat een lieverd is die Javier. Je verjaardag om twaalf uur .s nachts in het hotel vieren was ook wel erg leuk. We hebben drie heerlijke dagen bij je doorgebracht. Vrijdags was een reisdag en voor mij zaterdag opnieuw. Ditmaal ri Turkije voor een tennisweek. Sjonge, ik, was kapot zaterdagavond maar had het er graag voor over. Kan niet wachten tot juni om terug naar huelva te gaan en dan weer andere dingen te doen met jou, fran en fem. Tot die tijd, geniet van alles wat er op je pad komt.
    Mama xx
  9. Fem:
    7 april 2014
    Hallo daar , alles goed?? wordt wel weer tijd voor een verslag hoor ;-)

xxxx