Dag 9: Noodweer & flexibele flat

6 februari 2014 - Huelva, Spanje

Lieve iedereen,

Ja, verassing! Zomaar een blog vandaag, haha. Helaas geen spannend of lang verhaal deze keer, want ik heb eigenlijk niet zo heel erg veel gedaan.

Het was vandaag namelijk slecht weer. Ja echt! Ik heb al van verschillende mensen de vraag gekregen of ik al bruin ben geworden en of ik veel tijd doorbreng op het strand. Helaas! Ik zit dan wel in Spanje, maar ook hier is het gewoon winter. Gelukkig lang niet zo koud als in Nederland (brrrr onder de 0), maar het is het grootste gedeelte van de dag niet warm te noemen. In mijn kamer brandt dan ook nonstop mijn kacheltje lekker. Vandaag was helaas wel een dieptepunt in het Spaanse weer. Regen, regen en nog eens regen. Het ging rond de middag ook stormen, lekker dan. Ik blijk in een flexibele flat te wonen, want ik voelde de muren letterlijk meebewegen bij elke windstoot. Echt veilig voelde anders, maar ik kon er wel om lachen!

Het is wel leuk om de reactie van de Spaanse mensen te zien op dit weer. Het lijkt wel alsof ze allergisch zijn voor regen! Javier vertelde me vorige week al, dat als er alleen maar káns is op regen, alle Spanjaarden maar voor de zekerheid een paraplu meenemen. Ik vond het afgelopen week wel een grappig gezicht: super mooi weer, en al die mensen liepen met een paraplu onder hun arm. Ja pas maar op, straks wordt je nog nat.. Als echte Hollandse bikkel kan ik wel tegen een druppeltje water en heb ik het noodweer vandaag gewoon getrotseerd door mijn capuchon op te doen! (onze jassen zijn gewoon gemaakt voor regen, ik ben namelijk nog geen Spaanse jas tegengekomen die ook uitgerust is met deze luxe..)

Ik had om zes uur afgesproken met hetzelfde groepje mensen als van de excursie gisteren om een biertje (of in mijn geval een 'tinto de verano') te doen en wat tapas te eten. Tapas eten is hier om 18:00 dus gewoon ONMOGELIJK. Cafés zijn verlaten, de keukens zijn overal nog dicht.. Gelukkig wist Javier een barretje waar we wel tapas konden eten. Wat een prijzen weer! Slechts €0,90 voor een tapasgerechtje en €0,80 voor een flesje drinken. Fijn om met een Spanjaard een menukaart te lezen! Ze doen hier namelijk niet aan een 'Engelse bladzijde' en al die verschillende soorten namen van gerechten en ingrediënten heb ik nou eenmaal niet geleerd op mijn studie. Naast een gezellige, was het dus ook nog een leerzame middag! Ik heb me er wel echt over verbaasd hoe weinig Spaans die meiden die hier al een halfjaar zitten spreken. wauw. Echt basic stuff die ik in mijn eerste maand op de uni al leerde, kenden zij niet. Ik blijf vastklampen aan mijn voornemen om vloeiend Spaans te spreken als ik terugkom, dus misschien was het zien van hun gebrek juist wel weer een mooie motivatie voor mij!

Morgen moet ik nog even langs de universiteit. Ik ga toch bij het international office maar eens precies informeren naar een Spaanse cursus (vorige keer wist die vrouw helemaal niks. maar aangezien hier alles dagelijks verandert, is er nu misschien wel meer bekend). Ik zou het namelijk wel fijn vinden om alle grammatica nog eens te herhalen, mijn zinnen zouden een stuk vloeiender verlopen als ik niet steeds struikel over het vervoegen van de werkwoorden. Ook ga ik bij de ESN (Erasmus Studenten Netwerk) een pasje laten aanmaken en me inschrijven voor twee excursies, tenminste als dat dan al kan.. anders wacht ik uiteraard tot mañana, mañana. Ik wil graag mee met de excursie naar Sevilla en met de tapastour die ze hier in Huelva doen. Morgen een nuttige dag dus. Slaap lekker!

Liefs

1. Fem:
    7 februari 2014
    Hoi Shir,
    Nee idd geen verhaaltje verwacht vandaag maar toch wel dus,
    leuk weer....onder 0 ??? dat is het hier ook nog niet geweest hoor, plus 10 vandaag , wel regen ,regen en nog eens regen, en dat is vermoeiend rijden kan ik je zeggen.
    Die prijzen voor tapas is echt niet normaal, kan je nagaan wat ze er hier aan verdienen....
    Nou ik wens jou weer veel succes morgen, ik ga nu ff lekker ontspannen , was weer een drukke dag vandaag, en ik lees jou morgenavond, nacht misschien wel weer.
    Sweet dreams xxx
  2. Lies:
    7 februari 2014
    Ach, die regen komt je lekker vertrouwd voor en die bewegende flat komt omdat je vrij hoog woont. Alles gaat wel wennen.
    Hier regent het nog steeds.
    Succes op de uni.
    Houd die motivatie vast.
    Fijne dag, tot Skype.
    Xx
    Mama
  3. Lies:
    8 februari 2014
    Het is veRRaSSing schat, nog een verhaaltje vandaag of is de inspiratie op?