Dag 8: Cultuurbarbaar-af & aanvallend gezoen

5 februari 2014 - Huelva, Spanje

Lieve iedereen,

Niet te geloven dat er al een week voorbij is! Aan de ene kant lijkt mijn leven in Nederland echt al duizend jaar terug, aan de andere kant is het net alsof ik gisteren nog afscheid heb genomen op Schiphol. Ik kan jullie met trots mededelen dat ik nog geen last heb van heimwee (niet dat ik dat had verwacht) en mezelf hier prima red in mijn eentje. Ik vermaak me wel!

Ik heb vandaag een (voor mijn doen) hele drukke dag gehad. Ik moest echt belachelijk vroeg op (de wekker ging om negen uur al!!) omdat ik om tien uur opgehaald werd door Javier. Samen met hem en nog drie Erasmus studentes (uit Polen, Turkije en Tsjechië)  ben ik naar een dorpje hier in de buurt geweest. Na een uur in een benauwde en warme auto gezeten te hebben (nee, airco is blijkbaar ook niet gebruikelijk hier) kwamen we aan in Rocio. Nou ben ik echt een enorme cultuurbarbaar: ik haat musea, ben bang voor kerken (echt!), ik houd niet van wandelen etc., maar ik vond dit echt heel erg interessant. Voor alle cultuurbarbaren die dit lezen: ga maar vast naar de volgende alinea, want ik ga hier even het cultureel belang van Rocio uitleggen ;). Elk jaar wordt de belangrijkste bedevaart van Spanje, de Romeria de Rocio, hier gehouden. Het komt er dan in feite op neer dat heel Spanje zich massaal in dit dorp verzamelt om in de kerk het mariabeeld aan te mogen raken. Het dorpje zag er heel erg westers uit, de wegen zijn gemaakt van zand en het gebruikelijke vervoersmiddel is een paard, hoe primitief! Op die ene week van de bedevaart na, is het er compleet verlaten. We hebben er een tijdje rondgelopen en ik moet eerlijk toegeven dat ik het er heel mooi vond. Het concept vind ik dan weer een beetje raar, waarom ga je in godsnaam met 10.000 man in een dorp gepropt staan om een beeldje aan te raken, waar je het hele jaar naar kan kijken?! Maar dat zal wel de atheistische cultuurbarbaar in mij zijn. Leuk detail: die mensen moeten natuurlijk ergens slapen die week. Speciaal daarvoor zijn er allemaal grote huizen gebouwd (waar ze echt met 10 man een kamer delen). Maar per provincie (Huelva, Sevilla, Cadiz etc) is er een apart huis, omdat het blijkbaar niet goed gaat als de provincies zich mixen. Doet me een beetje denken aan de supporter verdeling in de Nederlandse voetbalstadia.. Maar goed, vergeet vooral niet om naar de mooie foto’s te kijken die ik geplaatst heb!

Na het bezoek aan Rocio, zijn we doorgereden naar het natuurgebied Donona (of iets wat hier op lijkt, maar al die Spaanse namen... pffff). Ook dit was heel mooi! In mijn hoofd is Spanje altijd heel erg kaal en dor, zeker het zuiden omdat het daar zo warm is. Hier is echter niets van waar! Wauw, zo mooi groen! Wat een gebied joh.. bomen, gras, een meer. Heel erg mooi! Een aantal jaar geleden besloot een of andere rijke idioot dat het hem wel leuk leek om hier te gaan wonen, dus heeft hij hier een gigantisch paleis laten bouwen. Dit is nu omgetoverd in een museum, waar je (in tegenstelling tot Nederland) gratis in mag! Ik heb braaf alle bordjes in het Spaans gelezen en vond zelfs dit museum interessant! Waarschijnlijk komt dat ook door het feit dat ik niet alle informatie precies begreep, dus overal mijn eigen interpretatie maar aan heb gegeven, maar dat terzijde. We hebben de middag afgesloten met een bezoek aan het strand van Mazagón, vlak bij Huelva. Lekker even uitwaaien en niet denken aan mañana, mañana.

Naast de Spaanse mentaliteit , het onverstaanbare geratel en de ontbrekende straatnaambordjes is er nog een klein puntje waar ik niet zo goed tegen kan: DAT VERDOMDE ZOENEN de hele tijd. Iedere keer als je iemand ontmoet, begroet of gedag zegt krijg je op iedere wang een kus geplant. NEE! Dat wil ik helemaal niet, blijf lekker van me af. Ohhh, ik word er helemaal kriebelig van! Ik weet nog dat ik het tijdens mijn uitwisseling in Frankrijk een hele leuke gewoonte vond, maar nu.. Ik heb gewoon niet zo’n behoefte aan al die mensen in mijn comfort zone. Een voorbeeld: gisteren was er een vriendin van mn huisgenootje die ik nog nooit gezien had. Ik liep ongedoucht, ongewassen en on-tanden-gepoetst in mijn pyjama richting de keuken, waar ik haar aantrof. Ik wilde gewoon een hand geven om me voor te stellen(beetje afstand bewaren, zeker in deze toestand vond ik dat wel fijn), maar ho maar! BAM, BAM. Voordat ik ook maar íets kon doen, was ik al aangevallen.

Aan de andere kant, dat ‘gezoen’ geeft wel weer aan hoe open en sociaal iedereen  hier is. Wauw. Nederland, daar kunnen we nog wat van leren joh. Ik kreeg vanmiddag een berichtje van Antonio, dat mijn huisgenootjes met nog een aantal gingen lunchen bij Montaditos (waar ik maandag  ook was, heb extra goed op de naam gelet nu!!) en of ik mee ging. Daar zat ik dan: op een terrasje met zeven Spanjaarden, twee Italianen en een Duitse jongen die ook alleen maar Spaans sprak. Maar wat was iedereen aardig zeg! Super geinteresseerd, en ze bleven maar zeggen: ‘begrijp je het?’ ‘Sorry dat we zo snel praten!’ ‘Als je het niet snapt, moet je het gewoon zeggen hoor!’ Je wordt meteen enthousiast begroet door iedereen (ja, mét twee zoenen) en opgenomen in hun vriendengroep. Dat ik de helft niet begreep, maakte helemaal niks uit. Iedereen is hier zo gastvrij! Het kan ook aan de alcohol gelegen hebben, want pfff wat een drinkritme hier. Het is dus helemaal niet raar om ‘smiddags om twee uur al aan de alcohol te gaan. Bij montaditos betaal je op woensdag  maar €1 voor een grote pul bier of tinto de verano (I like!), dus voor €2 zit de sfeer er goed in.. om het zo maar te zeggen.

Nu lig ik uitgeteld van de hele dag lopen, kijken, luisteren en een poging doen tot praten heerlijk in bed. Ik heb wel drie uur lang in eerst een café en daarna in een bar gezeten met mijn nieuwe Spaanse vrienden. Heel goed voor mijn Spaans, maar extreem vermoeiend. Ik merk wel dat ik langzaamaan steeds meer ga verstaan en vloeiender antwoord ga geven. Work in progress zeggen we dan maar. Buenas noches!

Heel veel liefs en kusjes

p.s. mijn verhalen worden steeds langer haha
p.p.s. ik kreeg een mailtje van reislogger.nl dat mijn blog populair is en dat het de afgelopen dagen bijna 300 keer bekeken is! WAUW!!

1. Lies:
    5 februari 2014
    Kind kind, klinkt allemaal heerlijk. Hoewel ik alles al via de Skype weet lees ik met belangstelling en een grote lach op mijn gezicht jouw reisverhalen. Je schrijft echt heerlijk, vloeiend etc.
    Als je je studie niet afmaakt, geen luchtverkeersleider wordt, ga je maar korte verhalen schrijven. Ook dat kun je.
    Wel volhouden he voor alle thuisblijvers.
    Truste en geniet morgen en de dagen erna maar lekker verder.
    Xx mama
  2. Fem:
    Hoi Shir,
    Tjezus wat maak jij veel mee in 1 week tijd zeg, heerlijk om dat allemaal zo te volgen en ik ben het volmondig met Lies eens,je
    schrijft heerlijk!!!, je zou ook nog een leuke reisleidster kunnen worden in Spanje :-) Maar het ziet er allemaal prachtig uit, ik zou zeggen blijf genieten, het harde werken zal toch echt binnenkort beginnen. Dikke kus !! hahahaha, slaap lekker lieverd en tot jouw volgende verhaal maar weer, ik vind het echt super leuk !!! xxx
  3. Jacqueline:
    6 februari 2014
    Hey Shirley nou het is inderdaad een genot om jouw belevenissen te lezen, bijna net of ik er zelf bij ben. Leuk dat je een beetje cultuurbarbaar af bent haha.Ga zo door meid en geniet met volle teugen! En ik kan me goed voorstellen dat zoveel mensen je blog lezen xx
  4. Norma:
    6 februari 2014
    Hey lieverd, weer heerlijk genoten van je verhaal. Je maakt echt steeds iedere keer wat mee. Nog eff en je bent je nederlands verleerd joh hahah. Blij dat je het naar je zin hebt. Kijken weer uit naar het volgende verslag van je. Dikke kus van ons xxxx
  5. Adri:
    6 februari 2014
    Heb weinig aan te vullen op de vorige reacties, succes met zoenen, drinken, leren en verhaaltjes voor ons te schrijven,tot ziens
  6. Parmiss:
    26 februari 2014
    Ben je bang voor kerken ja?!Weer iets over je geleerd:P Hahah dat zoenen, echt Shir terwijl ik dit lees hoor ik je het al helemaal op je enthousiaste manier vertellen<3