Dag 5+6: mañana, mañana

3 februari 2014 - Huelva, Spanje

Lieve iedereen,

Gisteren was echt een typische zondag, waar ik de hele dag een beetje in en rond bed heb geleefd. Ik heb de douche uitgetest (heerlijk!), met mama en francis geskypet (alsof ik naast ze zat op de bank) en ein-de-lijk mijn koffers uitgepakt en mijn kamer opgeruimd (was heel erg nodig). Er is alleen iets mis gegaan met de foto's uploaden dus die komen zsm!

Ik kwam op facebook een berichtje tegen dat er iedere zondag speciaal voor Erasmus studenten (Erasmus is de naam van het uitwisselingsprogramma)gratis salsa lessen gegeven worden! Hier wilde ik eigenlijk naar op zoek gaan, toen ik een berichtje kreeg van mijn Italiaanse huisgenoot of ik ook pizza wilde, want dat ging hij bestellen. Nou vond ik het jammer om niet op zoek te gaan naar de bar van de salsa lessen, maar ik wilde een (hopelijk) gezellig avondje bankhangen en eten met mijn kersverse huisgenoten niet afslaan! Nou was ik nogal benieuwd hoe gezellig het zou worden, aangezien ik ze én niet versta én geen antwoord kan geven haha. Antonio vroeg of 21:00 goed was voor mij. Nou is dit natuurlijk eigenlijk te laat voor Nederlandse tijden, maar ik zal toch een keer moeten wennen aan het Spaanse ritme dus ik vond het prima. Dus ik zat vanaf negen uur te wachten op de deurbel, en die ging maar niet. Om half tien kreeg ik een fb-berichtje van Lalo (zo noemt ‘Gonzalo’ zich om een of andere reden) dat ik naar de huiskamer moest komen. Dus ik dacht: YES, pizza is er. Helaas. We gingen om half tien de pizza pas bestellen.. Ik viel half om van de honger. Het was wel gezellig gelukkig. Ik verstond niet alles wat er gezegd werd, maar ze toonden heel veel interesse en ik kon af en toe antwoord geven. Vloeiende zinnen komen er nog niet uit, but I’m working on it.

Vandaag wilde ik eigenlijk op zoek gaan het ‘museo de Huelva’ wat als het goed is dichtbij het appartement zit. Maar ik ben sinds ik hier ben zo moe van alle nieuwe indrukken, dat ik besloot dat het geen kwaad kon om nog een dagje rustig aan te doen (lees: in bed te blijven liggen tot 15:00). Dat museum is er morgen ook nog wel. Dus bij dezen is het museumbezoek een dag uitgesteld.

Halverwege de middag kreeg ik een berichtje van Javier dat hij met nog een paar Erasmus studenten 'churros con chocolate' ging eten en of ik ook mee ging. Super leuk dus, heb meteen een aantal nieuwe meiden leren kennen. Ze kwamen echt overal vandaan: Frankrijk, Polen, Tsjechie, Turkije en Roemenie. Ze gaan wel over een paar weken allemaal weer naar huis, maar voorlopig kan ik nog even profiteren van hun kennis over de stad en het studentenleven. Daar heb ik vanavond meteen gebruik van gemaakt, want ze vroegen of ik mee ging naar een film. Elke maandag draaien ze op de universiteit gratis een Spaanse film met Engelse ondertiteling. De film was vanavond helaas niet zo'n succes, want we begrepen allemaal niet waar het precies over ging. Het was echt zo'n onlogisch en onsamenhangend verhaal. (Mijn Spaanse huisgenootje, dat Sandra blijkt te heten, vertelde me later ook dat ze niet zo'n fan is van Spaanse films omdat ze gewoon nogal slecht zijn... JA dit zei ze in het Spaans en ik verstond het gewoon in één keer *applaus voor mezelf*). Maar goed, het was er niet minder gezellig om. We zijn na de film namelijk naar een of andere bar gegaan (waar ik de naam nu al van vergeten ben, maar het was in ieder geval vlak bij waar ik woon) omdat daar elke maandag een speciale actie was. Ze verkochten daar een soort stokbroodjes, zeg maar pistoletjes maar dan nog kleiner. Je kon wel uit 80 (letterlijk) verschillende soorten beleg kiezen: paprika, tomaat, kip, brie, ham, chorizo, allerlei soorten kaas, zalm, sla.. noem maar op. En dat voor slechts €0,50 per stuk. Daarnaast heb ik een of ander typisch Spaans drankje gedronken. Het schijnt dat ze hier niet echt aan sangria doen, maar ze hebben hier tinto de verano. Ook een soort rode wijn, maar dan heel zoet en met prik. Je drinkt het echt als frisdrank (gevaarlijk!).Ook al zo goedkoop!! Een longdrink glas voor €1,20. Echt, dit zijn toch geen prijzen..

Wat de prijzen betreft kan ik best aan het leven hier wennen. Ik heb ook totaal geen moeite om me aan te passen aan het Spaanse ritme (veel slapen en relaxen, laat opstaan, niet teveel doen op een dag, veel eten). Het enige wat ik zo moeilijk vind is die Spaanse mentaliteit, ja het blijft maar terugkomen. Alles blijft maar mañana, mañana. Je staat rustig 10 minuten te wachten in een winkel omdat het kassapersoontje rustig met haar vriendinnen aan het bellen is of gezellig met een andere klant te kletsen staat en dus niet ondertussen haar werk kan doen (volgens mij is multitasken uitgevonden in Nederland). Ook kan je nergens iets te eten krijgen tussen 16:00 en 20:00 wat echt heeeeel vervelend is als je niks in huis hebt. Maar ja, alles went vanzelf. Hoop ik.

Voor nu ga ik lekker slapen zonder een wekker te zetten morgen. Voordeel van vakantie! Ik hoop dat ik morgen wel mijn museum bezoekje na kan komen en anders doe ik dat lekker mañana, mañana. Misschien is het een idee om morgen ook maar eens uit te vinden hoe alles in de keuken hier werkt, aangezien ik daar alleen nog maar geweest ben om iets in de koelkast te zetten. Ooit gaat ook hier het echte leven beginnen en laat ik dan maar meteen beginnen met goed eten (al die koolhydraten die ik hier me lichaam in werk pfffff).

Dankjewel voor iedereen die mijn superboeiende levensverhaal weer heeft gelezen en vergeet niet te reageren, want ik word echt heel blij van alle lieve reacties, haha!

Heel veel liefs

1. Lies:
    4 februari 2014
    Oh oh wat heerlijk weer om te lezen, ook al ben ik van alles al op de hoogte, maar kind kind, dat Nederlandse taalgebruik van je. Ik speel, ik word, ik houd, niet ik wordt he? Prima dat je straks perfect Spaans en Engels spreekt, maar vergeet je moerstaal niet.
    Maar oh oh wat heerlijk voor je moeder om te lezen dat je al aardig je plekje weet te vinden in dat zonnige Spanje (word steeds jaloerser), dat de kontakten al beginnen te lopen, dat je je niet geheel ontheemd voelt.
    Word met de dag trotser op je, je doet het toch maar mooi zo in je eentje. Dat heb je niet echt van mij.
    Truste schat en tot morgen.
  2. Shirley:
    4 februari 2014
    Het is al aangepast mammie (aka spellingsdictator)
    En contacten is met een c hoor, hallo 2014 ;)
  3. Fem:
    Hoi lieverd,
    Weer een prachtig verhaal, zit hier toch regelmatig te gniffelen,
    en wat de prijzen, levensstijl en klimaat betreft denk ik dat ik daar ook wel zo kunnen leven . hier wordt ik niet goed van alles wat maar moet en moet betalen. morgen , lees vandaag , doe ik ook ff lekker waar IK zin in heb en niks MOET, dat is af en toe erg nodig in dit wereldje hier, die Spanjaarden doen het echt zo gek nog niet hoor, al dat gestress is helemaal niet goed voor een mens. Fijn voor je dat je toch steeds wat meer mensen leert kennen. Uitvinden hoe een keuken werkt ??? het is de bedoeling dat JIJ werkt in een keuken ;-) kan toch niet zo moeilijk zijn lijkt mij ......veel plezier morgen en tot mails maar weer xxxx en mañana mañana of zoals de Grieken zeggen zika zika
  4. Marliese:
    Hoi lieve Shir,

Ik heb ook vandaag weer je verslag gelezen hoor! Fijn om te lezen dat je steeds meer je plekje begint te vinden :). En leuk dat je al wat aansluiting hebt met huisgenoten en andere studenten!
    Echt knap hoe je dat allemaal doet! Hopelijk gaat mij dat ook lukken in september! Ik heb een email gehad dat ik mij sowieso mag aanmelden voor mijn eerste keus: Universidad de Santander! En als dat niet lukt, word ik geplaatst in Barcelona. Allebei super natuurlijk!
    Veel plezier in het museum & succes met de Spaanse 'mañana mañana' mentaliteit!
    Liefs uit Leiden!
  5. Adri:
    4 februari 2014
    Leuk verhaal weer, je moeder heeft gelijk, vergeet je Nederlands niet:mijn spaanse huisgenootje, dat? i.pv.die? Het is zo goedkoop in Spanje omdat ze toch gesubsidieerd worden door de E U. Profiteer er dus ook maar van.manana weer een nieuw verhaaltje?
  6. Shirley:
    Ja oom Adri,
    'Spaans huisgenootJE' verwijst duidelijk naar een meisje.
    En het is: Het meisje DAT iets doet.
    Dus die zin klopt gewoon helemaal:D
  7. Marleen:
    4 februari 2014
    leuk, leuk, leuk..... en aangezien de hele familie en kennissenkring het nog leuker vindt commentaar te hebben op spelling enz.... heb ik ook nog een leuke... laat ik nu toevallig een paar woorden grieks kennen: Fem het is niet zika zika maar siga siga en betekent niet morgen maar rustig rustig.... :-)
  8. Suzanne:
    Hey shirley

Wat maakt het het nou allemaal uit die spelfouten iedereen weet toch wat je bedoelt haha Ik vind het leuk om elke keer weer wat van je te lezen... Mijn moeder (tante mia) die had tegen mij gezegd dat ze zich had aangemeld had op jou site maar ik zag via facebook dat je blog had aangemaakt... Groetjes suzanne
  9. Fem:
    4 februari 2014
    Ja Marleen dat weet ik , fonetisch geschreven , en dat het rustig aan betekent weet ik ook , komt op hetzelfde neer ;-)
  10. Lies:
    4 februari 2014
    Nee Suzanne, taalfouten zijn not done. Maar ik plaag haar alleen maar.
  11. Henna en richard:
    6 februari 2014
    Hoi,ik vindt het ontzettend leuk, hoe je schrijft.
    Ik zie het zo voor me, volgens mij kun je het zo als boek gaan uitgeven.