Dag 11+12: Vliegende sinaasappels & stijve heupen

10 februari 2014 - Huelva, Spanje

Stijve heupen & vliegende sinaasappels

Lieve iedereen,

Het is hier al twee dagen aan het stormen. Wind, regen, noem maar op. Het is niet heel erg koud, maar ook zeker geen lekker weer om buiten op een terrasje te gaan zitten. Het waait hier zelfs zo hard dat de sinaasappels letterlijk uit de bomen vliegen. De straten hier zijn nu bezaaid met geplette sinaasappels, heel grappig om te zien! Door dit weer heb ik afgelopen dagen veel tijd in mijn kamer doorgebracht. Lekker knus in bed met de kachel hoog en een filmpje aan. Alsof ik gewoon in Nederland ben..

Gisteren ben ik met mijn huisgenoten mee geweest naar een Spaans/Italiaans huisfeest. Een vriendin van Antonio was jarig en dat vierde ze door een feestje te geven. Het eerste half uur dacht ik echt: waarom ben ik in godsnaam meegegaan? Iedereen was Spaans of Italiaans en dus met elkaar in een taal aan het ratelen die ik niet begrijp. Maar na wat glaasjes huisgemaakte sangria en een dosis pure gastvrijheid van de mensen hier, heb ik echt een topavond gehad. Iedereen is zo aardig en behulpzaam. Mijn huisgenoten stelden me aan iedereen voor (zo fijn!), als ik het niet begreep werd het nog een keer uitgelegd (zo behulpzaam), en iedereen was mega geïnteresseerd (zo sociaal!). De avond werd compleet toen de politie binnen kwam vallen omdat we te veel lawaai maakten. Ach, heb ik dat ook maar weer meegemaakt.

Ik besef me wel in wat voor voorrangspositie ik zit doordat ik zulke fantastische huisgenoten heb. Naast het feit dat ik echt goed mijn Spaans kan oefenen met ze (ze verbeteren me ook als ik het fout zeg) nemen ze me steeds mee naar allerlei leuke typisch Spaanse ontmoetingen, waardoor ik nóg meer Spaanse mensen ontmoet. Maar wacht, het wordt nog beter: ik lag vanmiddag heerlijk uit te brakken in bed van de geweldige avond die ze mij bezorgd hebben, toen Antonio op mijn deur klopte. Of ik honger had (jaaa mucho!) en of ik iets wilde eten (jaaa claro!). Dat kwam mooi uit, hij ging namelijk pasta carbonara maken. Jammie! Niks beters dan een Italiaan die overheerlijke pasta voor me maakt. (Zal ik hem mee naar huis nemen mam?)

Vanavond heb ik mijn eerste salsa les gehad. Ik denk persoonlijk dat dit ook meteen mijn laatste was. Ik zal er kort over zijn, maar ik kan wel concluderen dat ik niet weggelegd ben voor het Spaanse dansen. Of welk dansen dan ook eigenlijk. De enthousiaste Spaanse leraar deed nog zo zijn best om het in het Engels uit te leggen (gast ik versta je Spaans beter dan je Engels, shut the fuck up), maar het mocht helaas niet baten. Het voelde een beetje als een lesje zumba in Nederland: iedereen begrijpt perfect wat de leraar zegt en doet prachtige kunstzinnige dingen met zijn heupen. En ik? Ik hups er een beetje achteraan en doe een poging om niet compleet uit het ritme te vallen. Nee. Deze gênante vertoning ga ik niet vrijwillig herhalen.

Morgen ga ik dan eindelijk een soort van beginnen met dat waar  ik voorgekomen ben: studeren. We hebben een introductiedag op de Universiteit. Ik heb nog geen idee wat ik ervan kan verwachten, maar ik moest in ieder geval een pen meenemen (Nee geen papier, alleen een pen.. lekker logisch). Ik ben heel erg benieuwd en houd jullie op de hoogte!

Liefs

1. Fem:
    Hoi Shir,
    Na een wat ingewikkelde conversatie net via skype en mobiel ben ik toch weer helemaal op de hoogte van wat er gebeurt is met de dames de Vries/Tielen.
    Ik vind jouw verhaal weer kostelijk en moet toch elke keer weer lachen om jouw nuchterheid en hoe jij de dingen beschrijft met humor, maar dat is de spirit !!
    Ik ben zeer benieuwd wat jij morgen met die pen mag gaan doen ??? Ik zelf denk ongetwijfeld wat formuliertjes invullen ....gok ik zo en dan de rest wel weer mãnana mãnana
    Succes morgen(straks) en slaap lekker
    Knuffel vanuit een ook stormachtig Hollanda
  2. Lies:
    10 februari 2014
    Ja, je maakt heel wat mee, doet heel indrukken op.
    Die Italiaan meenemen? Ik versta geen Italiaan maar hij spreekt tock ook Spaans? Dan kan ik je misschien nog een beetje bij gaan houden met Spaans spreken. Maar oh die pasta, hoort toch niet in de koolhydraten arme levensstijl?
    Wat betreft je stijven heupen, sorry, blame Your father.
    Ben wel blij voor jou dat je in zo,n sociale gezellige omgeving terecht bent gekomen waar iedereen zo zijn best doet om jou je op je gemak te doen voelen.
    Je raakt zo snel ingeburgerd.
    Heel veel succes vandaag. Moet je nog een pen gaan kopen of had je die wel bij je?
    Was dat je overgewicht in je handkoffer?
    Veel plezier en tot Skype.
    Mama xx
  3. Tanja:
    10 februari 2014
    Hi Shirley, het is hier ook al dagenlang aan het stormen, je komt gewoon de deur niet meer uit haha.
    Wat fijn dat je zo wordt opgenomen bij je huisgenoten en anderen, vandaag ontmoet je hopelijk nog veel meer leuke mensen op de Universiteit!
    Wat betreft het salsa dansen zou ik het nog een kansje geven..het is veel te leuk.
    Liefs, Tanja