Dag 13: (on)aangename verrassing

10 februari 2014 - Huelva, Spanje

Lieve iedereen,

Vandaag was de dag dat ik met al mijn vragen op weg ging naar de veel te vroege informatiesessie op de Universiteit ging (9 uur is toch geen Spaanse tijd) hopend eindelijk duidelijkheid te krijgen over de gang van zaken. Helaas. Of nou ja, ik heb wel weer duidelijkheid gekregen over de Spaanse gang van zaken: die is er niet. Het is een grote chaotische, ongeorganiseerde, ongecommuniceerde bende. Maaaaaar dat ligt niet aan de mensen hier. Nee, nee. Zij kunnen er niks aan doen. Crisis! Dát is het grote probleem. Zou ik ook zeggen, ja.

Laat ik maar eens bij het begin beginnen. Vanochtend zat ik om acht uur al in de bus richting de hoofd campus van de Universiteit voor de informatiesessie. Deze zou om negen uur beginnen en we mochten absoluut niet te laten komen. Stipte Nederlandse dat ik ben, nam ik het zekere voor het onzekere en zat ik om half negen al keurig te wachten voor de zaal van de sessie. Om negen uur was er echter in geen velden of wegen nog iemand te bekennen die deze sessie zou gaan leiden. Het was te verwachten natuurlijk. Na een wat latere start dan gepland begon Isabel, de werknemer van International Relations (de enige werknemer van IR überhaupt) in gebrekkig Engels uit te leggen wat te bedoeling was. Het kwam vooral neer op dingen die ik al wist, zaken die ik al had geregeld en formulieren die ik al had ingevuld. Fijn! Ben ik hier mijn bed voor uitgekomen? Hoe zit dat met mijn rooster? En mijn registratie? En mijn inloggegevens voor het studentenportaal? Nee, nee.. dat zou ze vanmiddag allemaal uit gaan leggen. We kregen namelijk allemaal een papiertje met daarop een tijdstip waarop we terug mochten komen voor een uitgebreidere sessie. Dat betekende dat mijn studiegenootje Lara en ik dus 3 (!!) uur moesten wachten. Maar niet getreurd, want na die sessie zouden we ein-de-lijk begrijpen wat de bedoeling was.

Yeah, keep on dreaming. Onze inloggegevens? Ja, die krijgen we over twee weken. Isabel  had nu geen tijd om ons allemaal een persoonlijk mailtje te gaan sturen met onze persoonlijke gegevens (hellooo, 2014.. daar zijn automatische systemen voor). Ons rooster? Nee nee, dat moesten we zelf uitzoeken. HOE DAN? Ja, je moet even je vakken uitkiezen. Ehh Dear Mrs Isabel, we did that already. Nee, nee. Al die formulieren die we in Nederland hadden ingevuld? Tja, hebben we niet zo veel aan in Spanje. Zo werken ze hier niet. Als we achter ons rooster wilden komen moesten we de docenten van de vakken die ons leuk leken maar een mailtje sturen wanneer zij lesgeven en of we mogen komen. Over die vakken gesproken: colleges beginnen volgende week. Maar volgens Isabel hoefden we niet dan al te gaan hoor, we zijn namelijk ‘Erasmus’ studenten. (Blijkbaar een vrijbrief om niet naar colleges te gaan??).

Nergens iets van begrijpend liepen Lara en ik na een verwarrende tweede sessie terug naar de bushalte. Waren we ook maar iets duidelijker geworden? Nee. Het enige wat we wisten is dat dit heel heel heel veel regelwerk voor ons gaat betekenen. Vakken zoeken, leraren mailen, roosters maken, contact hebben met onze coördinator in Nederland, onze coördinator in Spanje formulieren laten ondertekenen (er eerst maar eens achter zien te komen wie dit eigenlijk is), Isabel formulieren laten ondertekenen, dit weer opsturen naar Nederland.. noem maar op. Gelukkig hebben we nog een week vakantie om dit allemaal te regelen.

DACHTEN WE. Enthousiast als we waren zijn we meteen naar de mogelijke vakken gaan kijken en kwamen we er ‘godzijdank’ achter dat we gewoon alle vakken kunnen gaan volgen die we in Nederland hebben laten goedkeuren. Mits de docenten hier dat goed vonden. Dus wij in ons beste Spaans naar zes docenten een mail gestuurd dat we uit Nederland kwamen en graag hun vak wilden gaan volgen. Heel snel kreeg ik van een van de docenten een mail terug: ja hoor, geen probleem. We beginnen morgen om 12:00 en donderdag om 10:30. Wacht! Wat?? Morgen al?! Niks volgende week pas! (Bedankt voor de informatie sessie Isabel, but no thanks).  Bij dezen is mijn vakantie dus afgelopen. Morgen heb ik zes uur Spaanse colleges, moeten we naar het secretariaat voor informatie over de groepsindeling en begint het vele regelwerk. Verrassing! Ik had heel veel zin in colleges, maar dit is toch wel heel erg plotseling zo.. Morgen beginnen we de dag met het vak ‘geografía de los destinos turísticos’ (een soort aardrijkskunde). Daarna gaan we naar het secretariaat zodat we hopelijk ’s middags naar Strategische Analyse mogen en ’s avonds hebben we een college Human Resource Management. Ik ben heeeeel erg benieuwd! Ik hoop maar dat ik alles begrijp.. of überhaupt de leraar kan verstaan. Morgen gaan we het allemaal zien, ik houd jullie op de hoogte!

Liefs

1. Henna en richard:
    10 februari 2014
    Haha misschien een vak spaanse mentaliteit voor niet spanjaarden?
  2. Henna en richard:
    10 februari 2014
    Iig heel veel plezier morgen op college.
  3. Tanja:
    10 februari 2014
    Wat een zooitje daar zeg ... je moet er maar cool onder kunnen blijven hahahah
  4. Adri:
    10 februari 2014
    Lang genoeg vakantie gehad, en nu aan het werk! Haha
  5. Lies:
    10 februari 2014
    Hee lieve schat, je studeert toch communicatie? Kun je gelijk in de praktijk brengen daar. Blijken ze behoefte aan te hebben.
    Maak van je studie gelijk een stageperiode.
    Twee vliegen in 1 klap.
    Ben ook heel benieuwd hoe je het morgen gast vinden.
    Dus ja, we willen op de hoogte worden gehouden.
    Succes.
  6. Tess:
    10 februari 2014
    Aaaaah Shir, laat je niet gek maken door die Spanjaarden en helemaal niet die padje gelopen Mrs. Isabel. Die snapt er zo te horen ook niks van, die malle vrouw. Ik weet zeker dat het morgen goed komt met je colleges! Ik zou me meer zorgen maken of je na zoveel uur Spaans dag in en dag uit nog wel Nederlands kunt spreken! ;)
    Heel veel plezier en liefs!
  7. Fem:
    Lieve Shir,

Dong dong zo dat is ff andere koek , omschakelen !!! Maar waar je dus al een beetje bang voor was is toch wel uitgekomen. Veel zelf doen ongeorganiseerd , slechte communicatie enz enz. Er is daar echt werk genoeg dus Lies heeft wel gelijk , studeren en stage ineen .

Wat ik nou nog mis is in jouw verhaal is wat heb je met de PEN gedaan ?? :-)

tot morgen xxx
  8. Shirley:
    11 februari 2014
    Die pen was dus om al die formulieren in te vullen die ik weken geleden al heb ingevuld
  9. Fem:
    11 februari 2014
    Ja zie je dat zei ik toch, nou lekker zooitje daar, maar morgen /straks dus aan de slag.
    Slaap lekker liever en hou je taai , succes tot morgen xxx
  10. Sabine:
    Haha Shir!! Wat een chaos! Succes met je eerste colleges!xxxxxx
  11. Norma:
    11 februari 2014
    Nou je bent vandaag in ieder geval vandaag begonnen met je colleges. Succes schat. Ja zo zie je maar he van communitatie hebben ze nog niet veel kaas gegeten. Hahah. Maar goed je vakantie zit er dus op, lekker aan de bak nu. :) kijken weer uit naar je spaanse college ervaringen. Succes xxxx