Dag 14: Eerste dag 'colleges'

11 februari 2014 - Huelva, Spanje

Lieve iedereen,

Oh wat vond ik het verschrikkelijk vanochtend toen mijn wekker af ging. Niet zo zeer om de tijd (het was 10.30) maar omdat ik wist dat dit betekende dat mijn vakantie echt afgelopen was. Vol goede moed gingen Lara en ik naar de Universiteit vandaag om daar de drie vakken te gaan volgen die ons leuk leken. De meeste docenten hadden teruggemaild dat we zonder problemen hun les mochten volgen, dus wij dachten dat het zo helemaal goed was. Op naar een goedgeorganiseerde dag, vol met leuke colleges.

Oh ja, we zijn in Spanje. Not gonna happen dus. Uiterst enthousiast zaten wij om 11:50 in de goede zaal waar het college om 12:00 zou beginnen. Mmm.. er was nog niemand. Ach het regende buiten, iedereen zou vast iets later komen. Toen was het ineens 12:10 en kwamen beetje bij beetje wat mensen binnendruppelen. Om 12:30 zaten er toch zeker al twintig mensen in het lokaal, maar geen docent te bekennen. Vreemd, hij had mij toch echt zelf gemaild dat het college om 12:00 begon. Dus wij hebben de mail er nog maar eens bijgepakt. Ja er stond toch echt: (vertaald naar het Nederlands) Volgens het rooster is de les van 12:00 tot 14:00 morgen en donderdag beginnen wij om 10:30. Ja 12:00! Het stond er echt.Maar wacht eens..  ineens zagen we iets wat ons eerder niet was opgevallen. EEN KOMMA. Dus:  Volgens het rooster is de les van 12:00 tot 14:00 KOMMA morgen en donderdag beginnen wij om 10:30. Kut. We begonnen vandaag blijkbaar ook om 10:30 dus. Maar wat deden al die mensen hier nu dan? Hmm, waarschijnlijk begonnen zij om 12:30 met een les die wij niet hadden. Snel (en met een rood hoofd) zijn we dus het lokaal maar uitgesneakt.. donderdag nog een kans voor dit vak!

Ons volgende college zou pas drie uur later beginnen, daarom besloten wij de tussentijd te gebruiken om naar het secretariaat te gaan. Een van onze docenten had namelijk terug gemaild dat we bij het secretariaat moesten gaan vragen of we haar vak mochten volgens. Dus wij in ons beste Spaans bij het secretariaat uitgelegd welk vak we wilden gaan volgen en of zij ons konden vertellen of dit mogelijk was. We werden raar aangekeken. Waarom vroegen we dit hier? Dat moesten we bij International Relations regelen. Ehhh ja leuk, maar volgens International Relations moeten we dan aan onze docenten vragen en deze docent zegt dat we het aan het secretariaat moeten vragen. So here we are! Nou ja, goed. Deze mevrouw ging wel even iemand bellen voor ons (ik weet nog steeds niet wie nou precies). Na wat onverstaanbaar geratel aan de telefoon kreeg ik de hoorn in mijn handen gedrukt. Ik moest even ons probleem uitleggen. HELP!  Onnodig om te zeggen dat ik van dit telefoongesprek niet veel wijzer ben geworden. De ene helft begreep ik niet precies en de andere helft was niet nuttig voor ons. Ah fijn. We zagen dit maar als een ‘goedkeuring’ van het secretariaat en hebben onze docente gemaild dat we haar ’s middags bij het college zouden zien.

Om half vier begon ons eerste college van vandaag: Analisis Estrategico. Het begon slechts tien minuten later, top! Het vak werd gegeven door een vrouw die de eerste vijf minuten heeft uitgelegd wat we gaan doen komende weken en waar we op getoetst worden. Althans, we denken dat ze dat zei. Ze praatte zo snel dat er niet echt een touw aan vast te knopen was. Na vijf minuten gaf ze het woord aan een wat oudere man ( ­± 55 jaar) en sprintte ze het lokaal uit. Deze man ging ons blijkbaar lesgeven. Oh wat heerlijk, hij sprak duidelijk en rustig en hij kwam heel sympathiek over. We begonnen met een voorstelrondje, omdat hij het fijn vond om onze namen te weten. Na Julia, Marta, Paulo, Juan, Maria en Elene kwam ik: oh god. Ik moest mijn naam natuurlijk drie keer herhalen omdat werkelijk niemand op de wereld behalve Nederlanders (nee, Engelsen óók niet) mijn naam uit kan spreken. He thanks mam. Onze docent, die Alfonso heet, heeft twee uur lang aan een stuk door gepraat. Wauw! Gelukkig begreep ik zo goed als alles en hebben we veel van wat hij vertelde in Nederland al een keer geleerd. Wel was duidelijk te merken dat het niveau hier in Spanje lager ligt. Hij deed tien minuten over dingen uitleggen die ik zonder uitleg ook wel begreep en om een of andere reden kon niemand een zinnig antwoord geven op zijn vraag waarom het voor bedrijven gunstig is om in China te produceren. Werkelijk we hebben van alles gehoord: voor de auto’s, voor de cultuur.. Nee, niemand bedacht zich dat het voor de lage productiekosten was.. Maar al met al kan ik concluderen dat ik dit een heel leuk vak vind, niet te moeilijk en ik wil dit zeker gaan volgen!

In tegenstelling tot het tweede vak. We hadden weer een vrouw, helaas (die spreken echt sneller en onduidelijker) en ik verstond er werkelijk niks van. Ik kan dus ook niet echt inhoudelijks iets nuttig vertellen over dit vak, want ik heb geen idee waar ze het over heeft gehad. Gelukkig volgt mijn huisgenoot dit vak ook, dus ik zou hem altijd nog om hulp kunnen vragen. Na drie kwartier van het twee uur durende college  stond ineens iedereen op om zijn spullen in te pakken. Blijkbaar had ze gezegd dat we klaar waren voor vandaag. Waarom? Geen idee. Ik had niet het idee dat ze echt iets inhoudelijks besproken heeft. Maar goed. Donderdag maar eens kijken of ik haar dan beter kan volgen. Morgen heb ik weer drie colleges: Marketing, Human Resourse Management en Economie. Ik hoop dat ze gegeven worden door mannen!!!

Ik ben helemaal kapot van al dat wachten en onduidelijke colleges dus lig weer languit op bed. Ik herken dit nog wel toen ik net in de eerste klas van het tweetalig vwo zat. Je begrijpt de lessen niet, waardoor je veel geconcentreerder moet opletten wat heel veel energie kost. Maar ach, dat is ook goed gekomen.

Liefs

1. Lies:
    11 februari 2014
    Och arm kind, wat een dag. Heb in een deuk gelegen hoe je dit weer verwoordt.
    Ze nemen het in Spanje je zeker niet kwalijk als je niet bij de les bent.
    Of zal dat nog gaan veranderen? Je moet toch je punten halen. Hopelijk werken de mannelijke docenten een beetje mee.
    Rust maar lekker uit want ik geloof heel graag dat de eerste colleges ontzettend veel energie kosten.
    Over een half jaar lach je hier allemaal om, wedden?
    Kijk goed op je rooster voor morgen en veel succes.
    Xx mama
  2. Lies:
    11 februari 2014
    Schrijf ik een heel verhaal terug, is het foetsie. Sufferd die ik ben.
    Het komt hier op neer, gelachen om je verhaal, over een half jaar lach je hier ook om. Lees je rooster verder goed en alle succes gewenst.
    Xx mama
  3. Norma:
    11 februari 2014
    Hey schat, jeetje je hebt weer heel wat meegemaakt. Moesten er wel een beetje om lachen. Begrijpen het volkomen dat je helemaal kapot bent van het luisteren en proberen te volgen waar het over gaat. Komt goed!! Kunnen ze nu je naam wel uitspreken of nog steeds niet. ;) ... nou schat rust goed uit voor morgen. En succes weer. Xxxx van ons. Ps misschien spreken we donderdag wel als je met ma skypet. Wij zijn er savonds..xxxx
  4. Fem:
    11 februari 2014
    Nee hoor Lies , je verhaal staat er .
    Lieve Shir , even wat recht zetten, je naam heb je grotendeels aan mij te danken, er was twijfel, ik keek die grote kijkers van je aan en zei : Shirley!!!
    Verder weer dubbel gelegen, je moet echt een boek gaan schrijven, heerlijk die droge humor , die heb je trouwens wél van je moeder , want er is echt behoefte aan humor !!! En die tijd van opstaan valt toch wel méé ????
    Sterkte morgen , hoop dat het beter gaat dan vandaag . Slaap lekker xxx
  5. Hilde:
    12 februari 2014
    Hee shirl!
    Ik kwam er vandaag pas achter dat je een blog bij hield en heb meteen alles doorgelezen! Wat heb ik moeten lachen om je verhalen, herkende je er helemaal in! Ben blij om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en zulke leuke mensen hebt ontmoet. Binnenkort snel een keertje skypen! Kusjes!
  6. Marliese:
    13 februari 2014
    Weer genoten van je verhaal zeg! Dat wordt nog wat als ik in september naar Spanje ga, gelukkig kan ik heel wat leren van jouw verhalen :)
    De engelse minor die ik wilde gaan doen, wordt alleen in het tweede semester gegeven, dus ik zal toch ook een aantal spaanse colleges gaan volgen.. Ik vond dat echt een heel eng idee, maar jouw vergelijking met de eerste week op tweetalig vwo geeft mij weer hoop! Daar begreep ik in het begin ook niks van, maar dat ging ook vrij snel goed, dus dat zal met spaanse colleges vast ook zo gaan!
    Succes lieverd!
  7. Fem:
    17 februari 2014
    Snik snik snik al 5 dagen geen verhaal , gaat alles wel goed lieverd ???

xxx uit een wat kouder Holland maar wel weer 3 medailles vandaag !!!
  8. Fem:
    17 februari 2014
    Ik lees net dus dat je de griep hebt, goed voor jezelf zorgen, thee met honing , paracetamol, veel water of druivensap en slapen . Sterkte xxxxxxx
  9. Marijke schogt:
    17 februari 2014
    Ik miste je al!!! Wat ben je nu zielig ver
  10. Marijke schogt:
    17 februari 2014
    Je was ineens verdwenen! Word je een beetje verzorgd door je huisgenootjes? Dat heb je nu wel nodig. Daarna kun je weer met goede moed verder gaan met je avontuur! En ons weer op de hoogte houden .Wat is dat leuk, blijf zo doorgaan. Voor nu sterkte en gauw beter worden. Groetjes Marijke
  11. Mia:
    18 februari 2014
    Lieve Shirley, wat een verhaal zeg! Vast even wennen voor je om in plaats van ons geordende landje in zo'n chaotische toestand terecht te komen. Maar uiteindelijk zal het allemaal wel goedkomen hoor. Geniet er maar van, want je zal best weer een hele hoop nieuwe mensen ontmoeten. Het lijkt mij trouwens erg moeilijk om zo'n hele dag Spaans te moeten aanhoren en spreken. Afgelopen zondag is je moeder nog hier geweest, want Suzanne werd 40 jaar en gaf een feest in een eetcafe in Lekkerkerk. We hebben het met z'n allen echt gezellig gehad.
    Hoop dat je griep snel over zal gaan. Ouderwets middeltje is "kippesoep".
    Groetjes, dikke knuffel van ons allebei.