Dag 21: Colleges. colleges, colleges

19 februari 2014 - Huelva, Spanje

Ik heb dit verhaal gisterenavond geschreven, maar het internet werkte weer eens niet mee, vandaar dat ik het nu upload! Maar ben te lui om alle 'vandaag' naar 'gisteren' etc te veranderen :)

Lieve iedereen,

Jaaa ik leef nog! Het is alweer een weekje geleden, maar ik ben helaas een paar dagen ziek geweest. Ik kreeg vanuit het niets ineens griep, dus ik heb drie dagen in bed moeten doorbrengen. Jullie snappen vast wel dat ik daardoor niet echt zin had om een leuk verhaal te schrijven, maar dat ik tegelijkertijd ook niet echt iets leuks mee maakte.

Daarnaast wil ik iedereen nogmaals bedanken voor alle lieve mailtjes, whatsappjes, skype-verzoeken en facebookberichtjes die ik krijg. Ik probeer iedereen uitgebreid antwoord te geven (dat lukt tot nu toe redelijk) maar het schiet er af en toe een beetje bij in. Sorry!

Even een snelle review van mijn afgelopen week:

Woensdag was mijn tweede collegedag. Ik had ’s ochtends het vak Economie, wat gelukkig heel leuk is (voor zo ver ik kon oordelen). Het wordt gegeven door een vrouw uit Colombia die redelijk goed te verstaan is én gebruikt maakt van een powerpoint (drie hoera’tjes). Op woensdag avond heb ik het vak Marketing. Nou heb ik in Nederland al een soort gelijk vak gehad, dus verwachtte ik niet dat het erg moeilijk zou zijn, maar het vak is werkelijk hilarisch! Lara (mijn studiegenootje van thuis) en ik hebben ons echt kapot gelachen tijdens de les. Wat een tempo joh! Die vrouw ging zoooo traag door de stof heen. We zijn in twee uur tijd niet verder gekomen dan één slide van haar powerpointpresentatie. Ze heeft letterlijk tien keer herhaald dat marketing dé schakel is tussen het bedrijf en de markt om vervolgens (ja echt) uit te gaan leggen wat financiën zijn. Dit zijn dus geldzaken. NEE JOH ECHT?  Maar goed, de lerares is erg aardig en de stof is prima te doen. We hebben hier zelfs een boek van! Zo fijn om een beetje houdvast te hebben, dat je een beetje weet wat we precies gaan doen komende weken. Dit enige boek wat ik tot nu toe heb is echt mijn bijbel.

Woensdag avond hadden we een ‘Welcome Party’ voor alle nieuwe Erasmus studenten. Helaas was dit echt in een bar aan de andere kant van de stad, dus het vinden was nog een hele klus. Het feest zelf was heel erg gezellig, al konden Lara en ik niet al te lang blijven omdat we de volgende ochtend al vroeg college hadden. We  zouden donderdagochtend namelijk dat vak hebben waar we de vorige keer verkeerd zaten: Geografía de los Destinos Turisticos. Nee, nu wisten we het: het begon om 10:30. Hier kon niks fout gaan.

Dachten we. Maar helaas. Wij zaten vrolijk om 10:30 in het lokaal wat op het rooster stond dat de docent ons had meegestuurd. Het lokaal was bomvol, dus dit leek ons een goed teken. Om 10:35 kwam er een docente binnenlopen. Vreemd, wij dachten dat dit door een man gegeven werd. Ach ja, wat maakt het ook uit. Wij waren al lang blij toen we zagen dat ze haar powerpoint ging opstarten. Yes! Meelezen! We werden iets minder blij toen we het onderwerp op de powerpoint zagen staan: Rechten. Kut. Verkeerde lokaal. Helaas zaten we midden in een rij, dus het zou heeeeel erg awkward worden als we nu zes mensen voor ons gingen laten opstaan. Het was ook nog eens doodstil in het lokaal, rechtenstudenten letten blijkbaar wel op. Dat werd dus twee uur lang onze tijd uitzitten en staren naar een powerpoint met begrippen die we niet kenden. Jippie. Zo fijn dat ik hier mijn bed voor ben uitgekomen. Godzijdank besloot de lerares om na een uur een korte pauze te houden. Ik ben nog nooit zó snel een lokaal uitgerend. Ach, onze poging was leuk.

’s Middags hadden we eerst het vak van de aardige man: Strategische Analyse. Hij was nog steeds super aardig en heeft tussen zijn uitleg door wel tien keer aan ons gevraagd of we alles begrepen. In de pauze kwam hij naar ons toe en begon in vloeiend Engels te vertellen dat als we vragen hadden we het echt moesten zeggen, dat hij het ook in het Engels uit kon leggen als we daar behoefte aan hadden. OH MY LORD, iemand hier spreekt Engels. Werkelijk waar! Ik vond dit vak al leuk, maar bij deze is het echt mijn lievelingsvak geworden. Hij heeft heel lief onze vragen beantwoord over waar we aan een boek moesten komen (het boek schijnt ook in het Engels verkrijgbaar te zijn) en hoe dat nou precies met alle werkgroepen en verslagen zit. Alles is ineens een stuk duidelijker!

Tot slot hadden we donderdagavond nog het vak waar ik de les hiervoor helemaal niks van begreep. Met goede moed ben ik in opperste concentratie naar het geratel van de lerares gaan luisteren, om te moeten concluderen dat ze toch echt té snel en té onduidelijk praat. Gelukkig las ze bijna letterlijk haar powerpoints voor, wat dan wel weer erg fijn was. Ik had al bijna besloten dat ik dit vak sowieso wilde gaan volgen. Helaas bracht onze lerares daar snel verandering in. In tweetallen moesten we een artikel lezen en de vragen daarover bespreken. Althans, wij dachten dat de bedoeling was dat we het eerst in tweetallen zouden bespreken, zodat we het daarna klassikaal konden doornemen (zo gaat dat in Nederland meestal). Plots kwam ze aan het einde van de les bij iedereen langs om de antwoorden op de halen. Wat bleek dus: het moest ingeleverd worden, want het was voor een cijfer. Dus wij na de les meteen naar haar toe om in ons beste Spaans uit te leggen dat wij het niet helemaal goed begrepen hadden. Dat gesprek ging ongeveer zo:

Wij: Ehm, mevrouw. Sorry wij wisten niet dat we de opdracht moesten inleveren.
Lerares: Hoe bedoel je???? Hebben jullie het niet ingeleverd?? *boze blik*
Wij: Nee sorry, dat begrepen wij niet. We hebben het samen besproken en wat steekwoorden opgeschreven.
Lerares: Maar ik zei dat jullie het moesten inleveren.
Wij: Ja dat begrepen wij dus niet. (HALLLOO je spreekt nogal snel en onduidelijk)
* stilte *
* meer stilte *
(toen werd het heel awkward)
Wij: Mogen we het anders volgende keer inleveren?
* stilte *
Lerares: Nou vooruit dan maar..

Het lijkt me onnodig om uit te leggen waarom we dit vak hebben laten vallen. BITCH!

Vrijdag, zaterdag en zondag heb ik ziek op bed gelegen en eigenlijk niet zo veel meegemaakt. Mijn Spaanse huisgenootje heeft wel heel lief kippensoep voor me gemaakt en ze kwam ibuprofen brengen! Werd ik toch nog een klein beetje vertroeteld.

Gisteren moest ik ’s ochtends naar de hoofdcampus van de Universiteit om een Spaanse test te maken. Uit deze test zal blijken op welk niveau ik Spaanse les mag gaan volgen. Tot mijn verbazing in, was het nog best goed georganiseerd. De zaal ging op tijd open, alles werd duidelijk in het Engels uitgelegd en iedereen wist wat te verwachten. We kregen twee verschillende pakketjes: niveau A (beginners) en niveau B (gevorderden). Er werd nog even bij gezegd dat de test voor de mensen die nog nooit Spaans hadden gehad waarschijnlijk heel moeilijk was. Zij moesten maar kijken hoe ver ze kwamen bij pakketje A en als het echt niet lukte mochten ze alles inleveren en zouden ze in niveau A1 geplaatst worden. Na vijf minuten was er een change of plans: of iedereen die nog nooit Spaans heeft gehad en dus geen woord Spaans begrijpt zijn had op wil steken (de helft!!). 'Heel erg bedankt voor jullie komst, jullie hoeven te test niet te maken. Willen jullie in stilte de zaal verlaten?' Haha, wat een organisatie. De test was niet super moeilijk, al heb ik geen idee wat er uit gaat komen. Ik had totaal niet geleerd, dus er kwamen nog best wat vragen naar voren waarvan ik dacht: oja, hoe zat dit ook alweer. Al s het goed is krijg ik morgen (update 19/2: vandaag om 15:00 dus) mijn uitslag, dus dan laat ik het weten!

Vandaag heb ik een heerlijke dag gehad! Mijn college Geografia de los Destinos Turisticos begon pas om 12:00 en we konden zomaar in één keer het goede lokaal vinden. De leraar was heel aardig en redelijk verstaanbaar. We vreesden nog even toen we zagen dat er geen computer in het lokaal stond, maar waren dolgelukkig toen onze docent aan kwam lopen met een laptop mét zijn powerpointpresentatie (die hij na de les meteen heeft doorgestuurd naar me, lief!!) De zon scheen vandaag heerlijk en Lara en ik hebben dan ook twee uurtjes tussen onze lessen door buiten zitten genieten. Dit is waar ik voor gekomen ben!  ’s Middags hadden we het vak van de aardige Engelssprekende man, dus ook dit maakte mijn dag helemaal goed! Ja ik voel me helemaal op mijn plek hier. Ik liep als een idioot te lachen toen ik na mijn colleges door de nog steeds schijnende zon (om half zes!) naar huis liep. Ik werd vrolijk begroet door de man van mijn vaste hamburgerbarretje toen ik langsliep, wat alles nog beter maakte!

Voor nu ga ik eens richting bed, aangezien ik morgen om 08:30 op de universiteit verwacht wordt voor het vak kunstgeschiedenis. Ja echt! (geloof me, het kan niet erger zijn dan het vak met dat verschrikkelijke mens). Misschien dat ik nog wel een enorme kunstliefhebber wordt. Voor de rest van de week staat er morgenavond een ‘Where are you from’ feest op de planning (dit keer in de bar tegenover mijn flat!!) en zaterdag een uitstapje naar Sevilla. Zin in! Keep u posted :)

Liefs xxx

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Norma:
    19 februari 2014
    Lieve shirley, blij dat je weer beter bent schat en je dagen nu ook echt begonnen zijn op de uni. Meid meid moeten wel lachen om je verhalen hoor. En je test gehad om te kijken welk niveau je spaans ligt. Zijn benieuwd! Paar leuke dingen ook op de planning zagen we nou heel veel plezier en geniet ervan. Nog 4weekies dan zien we je. Hebben er erg veel zin in, zoek je nog eff leuke restaurantjes uit voor ons ;) . Nou tot snel weer xxx van ons.
  2. Fem:
    20 februari 2014
    Hey Shir, daar is ze weer, ik stond in Den Haag om 23.00 gisterenavond, en zag dat je weer wat geschreven had, maar om dat allemaal op mijn mobiel te lezen zonder leesbril , werd me iets te veel , dus ik dacht dat lees ik wel als ik thuis kom op de computer, dus bij deze gedaan , inmiddels is het 1.20 u , was een lange dag dus.
    Gelukkig ben je weer opgeknapt en fijn te lezen dat het nog steeds een beetje chaos is op de Uni ;-) maar het went vanzelf en het zonnetje helpt ook mee, heerlijk toch. Nou wil Koning winter zich hier ook nog echt laten zien , maar is niet erg, hup zo het voorjaar in , prima !!
    Ik ga nog even relaxen en wacht jouw volgende verslag weer af . Dikke knuffel en groetjes van Joke en Ien xxxx
  3. Henna en richard:
    20 februari 2014
    Dacht ik dat ik gisteren als eerste reageerde, was hij niet geplaatst... Ik zie je zo lopen met een big smile, vriendelijk nagekeken door je hamburgerman. Heerlijk dat spaanse leven. Dikke knuf van ons en lik van gaia