Dag 25: Sevilla

22 februari 2014 - Huelva, Spanje

Lieve iedereen,

Ik heb vandaag zo’n heerlijke dag gehad! Mijn wekker ging om 6:00 al (verschrikkelijk!) maar ik was gelukkig lekker op tijd naar bed gegaan, waardoor opstaan geen probleem was. Plus ik had een leuke dag voor de boeg: Sevilla! Iedereen blijft maar roepen wat voor mooie stad dit toch is, zeker in vergelijking met Huelva. Nou vind ik Huelva persoonlijk al een mooie stad, dus ik was heel erg benieuwd! Na een gezellig gesprek met Antonio die net thuis kwam van uitgaan terwijl ik mijn ontbijt aan het klaarmaken was, was ik al helemaal in de goede stemming: who cares about the time?

Uiteraard was ik te vroeg bij het meeting point. Of nou ja, ik was niet eens perse te vroeg; we gingen gewoon een half uur later weg. Ik had het kunnen weten natuurlijk.. Na een uurtje slapen in de bus kwamen we aan in Sevilla. Pluspunt 1: strakblauwe lucht. Bam!  Let the day begin. We begonnen de dag met een rondleiding door het oude stadscentrum (althans ik geloof dat het het oude stadscentrum was). Onze Spaanse gids deed heel erg haar best om haar verhaal mooi in het Engels te vertellen, maar helaas. Ik vond haar verhaal niet erg logisch om te volgen en toen vervolgens haar microfoon stuk ging (ja echt triest, ze liep met een microfoon en een luidspreker haha) heb ik het maar opgegeven. Samen met Lara ben ik gewoon achter de groep aangehobbeld en besloten we dat we liever in de zon gingen staan dan naar het verhaal van onze stokoude gids luisteren. Zelfs zonder alle ‘uitleg’ heb ik genoten van de rondwandeling. Ik moet het toegeven: wat een prachtige stad! Vol met kleine schattige straatjes, winkeltjes, mooie gebouwen en veel bomen. Wauw!!

Nadat we wel zes keer het plein bij de Catedral de Sevilla zijn overgestoken en even alle paarden die hier stonden hebben geaaid zijn we het Alcázar in gegaan. Ik weet nog steeds niet precies wat het nou was, maar een ding was het in ieder geval: mooi! Het was een soort grote tuin, á la park, maar dan anders. Het had prachtige paden, vijvers, bomen en parkjes. Er was zelfs een heus doolhof! Met Lara als gids besloot ik ook maar een rondje te wagen in de hoop dat ik niet zou verdwalen (niet gebeurd!)  en zelfs het doolhof was van binnen mooi. Ik heb de hele dag mijn ogen uitgekeken.

Na het bezoek aan het Alcázar zijn Lara en ik op zoek gegaan naar een leuk tentje om ergens te lunchen. Dit was nog een hele klus, want het was overal super duur. Oja: we zijn niet in Huelva. Dit deed me toch wel realiseren hoe fijn het is om in Huelva te wonen. Er zijn hier geen toeristen, gewoon helemaal niet. Alles is zo puur en authentiek Spaans: we hebben geen restauranten, maar tapas barretjes; geen souvenirs winkels; geen citytours; geen fotograferende toeristen; geen levende standbeelden op elke hoek van de straat; en geen bomvolle straten. Wat wij hebben is rust! Dat was hier wel anders, want alle obers spraken Engels en probeerden je (zooo toeristisch) hun restaurant in te praten. Hier in Sevilla besefte ik pas echt hoe bijzonder Huelva is, iedereen gaat er gewoon vanuit dat je Spaans bent en je wordt heel vreemd aangekeken als blijkt dat je dat niet bent. Zo mooi!

Maar goed, ergens in een steegje hebben we alsnog een leuk barretje gevonden waar we heerlijk gegeten hebben. Er werkten hele aardige obers en er kwam een straatmuzikant langs die de macarena speelde, gezellig! Na onze lunch hebben we nog wat rondgelopen door de mooie straten van de stad en heerlijk van de zon zitten genieten op het plein bij de kathedraal. We hebben de dag afgesloten met een bezoek aan Plaza de España, waar opnieuw een heel mooi park bij zat. Echt; wauw! We hebben ook de hele dag geweldig weer gehad en we konden het grootste deel van de dag zonder jas lopen (nee dit was niet alleen voor de foto's). Zo'n mooie strakke blauwe lucht maakte de stad nog 10x mooier dan dat ie al is.  Ook al ben ik blij dat ik niet Sevilla ben gaan studeren, ik vind de stad echt prachtig en wil zeker nog een keer terug.

Moe, maar voldaan gingen we om 17:30 weer terug naar ons eigen mooie stadje. Toegegeven: ik vond onze straatjes plotseling toch iets minder mooi dan voorheen. Maar toen ik mijn inmiddels vertrouwde weg naar huis liep en naar de voetballende Spaanse kindjes op Plaza de las Monjas keek heb ik toch besloten dat voor mij Huelva de mooiste stad van heel Spanje is! Waarom? Omdat dit het echte Spanje is, me gusta! Nu lig ik uitgeteld op bed en ga ik lekker op tijd slapen. Morgen is het tijd voor wat opruim- en schoolwerk. Tja, het blijft geen feest.

Liefs

p.s. ik heb de mooie foto's die ik heb gemaakt hier geplaatst

p.p.s. voor de mensen die nog benieuwd waren: ik heb op mijn Spaanse test niveau B1 gehaald (het niveau waar ik volgens de uni in Nijmegen nu op moet zitten geloof ik). Alles was natuurlijk weer slecht gepland ivm colleges. Maar als het goed is kan ik mijn college Marketing op een ander moment volgen en begin ik maandag met mijn Spaanse les!

1. Lies:
    22 februari 2014
    Na je foto.s gezien te hebben en je verslag te hebben gelezen twijfel ik er niet aan dat je een heerlijke dag achter de rug hebt. Moet wel lachen dat je de stilte in huelva zo adoreert, de reden dat je nieuwkoop ontvluchtte was een soortgelijke stilte. Heerlijk, je blijft toch een dorpskind.
    Geniet morgen van opruim-en huiswerk, ook dat kan een goed gevoel geven.
    Liefs, mama xx
  2. Norma:
    23 februari 2014
    Hey schat, leuk verhaal weer van je. De foto's zijn ook erg leuk. Kan niet wachten om dat allemaal in echie te mogen bewonderen. Nog 4weekies, tijd vliegt. Inderdaad ook leuk om te horen dat je heuvla leuker vind dan sevilla. Wat je ma al zei de rust vond je maar niets in nieuwkoop hihi..nou schat rust lekker uit en we kijken met smart weer uit naar je volgende avontuur. Dikke kus van ons
  3. Francis:
    23 februari 2014
    Oh Shir, wat schrijf je toch heerlijk. Het klinkt echt onwijs leuk. Zo te zien was dit uitstapje het vroeg opstaan compleet waard!
    Nu heerlijk een dagje rustig rommelen, ik denk dat ik je voorbeeld ga volgen.
    Veel liefs vanuit Nieuwkoop
  4. Shirley:
    Lieve mama en norma,
    Zullen we even niet vergeten dat Huelva een stad is en ook nog eens de hoofdstad van de provincie en Nieuwkoop een of ander gehucht wat de meeste mensen in Nederland niet kennen ;). Met rust bedoel ik natuurlijk geen toeristische drukte. In vergelijking met nieuwkoop (en Alphen) is hier namelijk wél van alles te beleven, is er een strand, zijn er discotheken en genoeg mooie monumenten. Dus nee, ik haat de rust in Nieuwkoop nog steeds ;).
    ps Norma het is HUELVA en jullie komen al over 3 ipv 4 weken :) xx
  5. Marleen:
    Hi Shirley,
    Ik zou bjina willen dat ik student was en een half jaar ging studeren in Huelva... ik weet nu zeker dat ik ergens de boot gemist heb :-)
  6. Norma:
    Hey lieverd,
    sorry dat ik het verkeerd schreef :) ..ja ik was pas wakker hihi. Huelva zo goed;)
    inderdaad ik zie het 3 weekies nog jeetje vliegt de tijd. Fijne avond nog xxx
  7. Parmiss:
    26 februari 2014
    God Shir echt super leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en je inmiddels volgens mij je weg door de Spaanse chaos hebt gevonden! Foto's zien er echt super uit en kijk uit naar je volgende verhalen! XX
  8. Fem:
    2 maart 2014
    Hallo Shir, druk aan de studie en/of feesten ?? Ik /we missen jouw leuke , grappige verslagen hoor, nu al een week ja !!!!! Hier gaat alles goed , nou ja goed , ik mis Joke heel erg , we zien elkaar de laatste tijd heeeel weinig, op dit moment is ze bij Nasia in Barcelona. en verder druk met werken .

Veel liefs uit Nieuwkoop xxx