Dag 33: Een week vol nieuwe indrukken

2 maart 2014 - Huelva, Spanje

Lieve iedereen,

Niet te geloven dat ik hier al weer meer dan een maand zit! Wat zeggen ze ook alweer altijd over de tijd? Nou heel cliche, maar heel erg waar. Bij alles denk ik steeds: oh dat komt wel, tijd zat. Nou dat valt dus best wel mee. Maar goed, even een review van mijn afgelopen week. Ja het is al weer een week geleden dat ik heb geschreven.. dat zeg ik: time flies.

Afgelopen maandag had ik mijn eerste Spaanse les. Ik had er mega veel zin in! Het is wel even passen en meten in mijn rooster. Ik heb namelijk tot half zes les op faculteit ‘La Merced’ (in het centrum) en de Spaanse lessen beginnen om zes uur al op faculteit ‘El Carmen’ (twintig minuten met de bus). Ja dat red ik dus niet. Maar goed, de les was super leuk. We moesten gewoon wat basis dingen doen, elkaar wat vragen stellen en dan de ander presenteren aan de klas. Vooral een introductie les dus, om elkaar beter te leren kennen. Ik heb een mega leuke klas! Zo fijn om met andere uitwisselingsstudenten te zijn, die gewoon Engels spreken en ook tegen dezelfde communicatieproblemen met de Spanjaarden hier aanlopen.  Het is ook een hele kleine klas, volgens mij zijn we met 14, waardoor je makkelijk met iedereen in contact komt. Zo ben ik diezelfde avond na de les nog met een meisje uit die klas, Marjeta (uit Slovenie) tapas gaan eten. In de bar kwamen we de rest van onze Spaanse klas tegen, super gezellig :D

Pfff ik kan me al niet eens meer herinneren wat ik op dinsdag heb gedaan. Niks speciaals volgens mij. Ik heb gewoon colleges gehad, dat gaat inmiddels allemaal al een stuk soepeler, en ’s avonds een biertje gedronken  met mijn huisgenoten. En afscheid genomen van mijn favoriete hambugerbarmannetje. De man van wie de zaak is was een aantal weken ziek geweest en daarom had deze lieve, sympathieke, typisch Spaanse man het overgenomen. Van de rest van zijn verhaal snapte ik niet zo heel veel, maar volgens mij werkt hij normaal gesproken bij de McDonalds, haha. Ach, ik kreeg in ieder geval korting op mijn broodje.

Woensdag betekent hier altijd: fiesta! Iedere woensdag organiseert de ESN een feestje waar alle Erasmus studenten massaal  op af komen. Aan het begin van de avond heb ik samen met nog een aantal studenten de verjaardag van Javier gevierd in een bar. Hij had zelf taart gebakken, super lief! Dit was heel gezellig. Daarna ben ik naar een mini ‘preparty’ gegaan waar twee meisjes uit mijn Spaanse klas waren: Marjeta en Laura. Hier ontstond ook spontaan het idee om binnenkort eens te kijken of we een weekendje naar Albufeira kunnen. Het schijnt maar ongeveer 1,5 a 2 uur te zijn met de bus vanaf hier en mega leuk om een weekend te gaan feesten. Klinkt goed dus. Het ESN feestje zelf was ook zoals altijd weer gezellig. Druk, maar wel heel leuk. Zeker nu ik hier al een maand zit en steeds meer mensen leer kennen is het leuk dat ik op zo’n feestje steeds even sta te praten met iemand. Lara (mijn studiegenootje uit Nederland) en ik kwamen er al wel snel achter dat het niet zo’n slim idee was om met zijn tweeën ergens te staan, dan moet je de Spaanse en Italiaanse jongens letterlijk van je af slaan hier. Malta all over again, haha. Om half zes rolde ik mijn bed in, wat volgens genoeg zegt over wat voor heerlijke avond ik heb gehad.

God, wat had ik daar spijt van de volgende dag. Ik zat langzaam dood te gaan tijdens twee uur ‘geografia’, waar we het hebben gehad over de verschillende soorten klimaten, rivieren, geloven en culturen in Europa. Saaaaaaaai. Een appje van mijn lieve huisgenoot Antonio waarom ik niet lekker naar huis kwam zodat hij pasta pesto voor me kon maken, liet me geen twee keer nadenken: ik heb mijn laatste les dan ook overgeslagen en ben nog net niet naar huis gerend om van de heerlijke pasta te genieten. Jammie! Laatste keer helaas, want de dag erna is Antonio terug gegaan naar Italie. Niet zonder dat we een spetterend (lees: mega druk, mega rommelig, meeeega veel mensen in ons veelste kleine flatje) feest hebben gegeven. Het was super gezellig, ookal kende ik meer dan de helft van de mensen niet eens, haha. Er werd veel gitaar gespeeld en Spaanse en Italiaanse liedjes gezongen. Ookal kende ik alleen ‘La bamba’ (deze ken ik dan wel weer uit mijn hoofd, dus dat compenseert) dat mocht de pret zeker niet drukken. Top avond! Rond een uur of vier ben ik, terwijl het feest nog in volle gang was, naar bed gestrompeld en als een blok in slaap gevallen. Haha!

De rest van het weekend bestond vooral uit het hele appartement schoonmaken (gadver, wat een troep na zo’n feest) en afscheid nemen van mijn lieve huisgenootjes Antonio en Sandra. Oef, moeilijk! Verder heb ik ook veel bijgeslapen en wat huiswerk gemaakt. Oja en boodschappen gedaan. Waarom ik dat apart vermeld? Omdat dat hier toch altijd een hele klus blijkt te zijn. Zo wilde ik gisteren komkommers kopen. Ik had met mijn domme hoofd natuurlijk niet opgezocht wat een komkommer is in het Spaans en kon in de supermarkt dan ook nergens een komkommer  vinden. Wel iets wat er heel lichtelijk op leek, maar ik vertrouwde het toch niet helemaal. Na drie supermarkten afgezocht te hebben vond ik bij de groentewinkel eindelijk wat ik nodig had: pepino holandés. BAM! Vers uit Nederland. Hoezo inburgeren in Spanje ;)?

Al met al vond ik het een hele mooie en bijzondere week als ik er zo op terug kijk. Ik heb een shitload aan mensen ontmoet en vooral heel veel leuke dingen op de planning staan voor komende maanden. Om te beginnen met morgen: het is día de la universidad, wat inhoudt dat ik vrij ben. En wat ga ik doen? *tromgeroffel*  (je raadt het toch niet haha). PAARDRIJDEN!. Jawel, je leest het goed. Samen met Lara ga ik morgen paardrijden op het strand van Mazagon. Ik heb al een jaar of tien niet meer op een paard gezeten, dus ben heel erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken, maar ik heb er heel erg veel zin in. Jullie horen snel weer van me.

Liefs

1. Norma:
    Lieve shirley,
    zo te horen uhh te lezen gaat het goed met je. Alleen volgens mij feest je meer dan dat je naar de uni gaat hihihi ;) , nee hoor geintje schat. Ja gaat hard he alweer een maand weg uit nederland. Zoals je al zei, tijd vliegt. Over 2 weekies zien we je al..yeahh. Ben echt benieuwd hoe het
  2. Norma:
    2 maart 2014
    Sorrie, tablet deed lastig hahah en zette mijn verhaal neer terwijl ik nog niet naar klaar was hahahah.. maar goed waar was ik :) . Oh ja zijn erg benieuwd naar de omgeving waar je momenteel verblijft. Zien je snel schat..xxxx
  3. Lies:
    2 maart 2014
    Lieve schat, paard, nou ja pony rijden heb je voor het laatst gedaan tien je vier was. Ja wat je zegt, time files when you have fun.
    En dat ontbreekt er bij jou niet aan. Fijn dat je je er zo thuis voelt.
    Nog twee weken, dan kom ik eens poolshoogte nemen.
    Wil jouw wereld in Spanje ook wel eens met eigen ogen zien.
    Geniet lekker verder en vergeet niet te studeren :-)
    Doei lieverd.
    Mama
  4. Fem:
    3 maart 2014
    Ja daar is ze weer , na 529 km vandaag toch weer lekker thuiskomen en jouw verhaal te lezen , heel gek , maar krijg spontaan zin in een feestje :-) maar goed dat kan ik hier wel vergeten , iedereen slaapt al.
    Morgen , straks , ga ik Joke weer ophalen van Schiphol yeeaaahh lijkt wel of ze 2 weken is weggeweest , waren maar 5 dagen hahaha. .
    Gelukkig heb jij het erg naar jouw zin daar, had ook niet anders verwacht.
    Ga lekker zo door en val niet van dat paard af, maar wat heerlijk , paardrijden langs het strand ....zucht dat is voor mij mega lang geleden....maar zo lekker....geniet ervan lieverd , dikke kus xxxxx
  5. Tanja:
    3 maart 2014
    Wow, je bent al een maand in Spanje!
    Zo te lezen heb je het gelukkig heel erg naar je zin.
    Dan krijg je natuurlijk binnenkort een nieuwe huisgenoot...
    Veel plezier met paardrijden vandaag!
    x
  6. Willemijn:
    5 maart 2014
    Shir wat klinkt het toch allemaal chill bij jou! Door je leuke verhalen heb ik toch een beetje het gevoel dat ik er bij ben, vooral bij dat gedeelte van Spaanse en Italiaanse jongens van je afslaan haha. Kwam net een heel leuk verjaardagscadeautje voor je tegen, iets met cocktails en shisha, moest meteen aan jou en Malta denken haha. Maar aangezien jij in Spanje zit... Mis je wel hoor, maar ben echt heel blij dat het zo leuk is!